وقتی دست و دل رای دهندگان می لرزد

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۰۲۷۸۵ سرخط اخبار
خبرآنلاین: خیرات الشاطر استراتژیست جریان اخوان المسلمین سه شنبه گذشته همزمان با مهیا شدن حزب متبوعش برای رقابت در دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری مصر به اظهار نظر در خصوص روند جاری پرداخت : مصر می تواند روند انتقال به نظم جدید را به بهترین شکل و یا بدترین حالت آن ادامه دهد.

دیوید ایگناتیوس ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشتار خود در خصوص مصر می نویسد: از منظر آقای شاطر، راه آسان گذار به دموکراسی انتخاب محمد مرسی نامزد هم حزب وی در انتخاباتی عادلانه و قانونی است. در صورت تحقق این مساله شاطر وعده ائتلاف فراگیر سیاسی ، احیای اقتصاد آزاد ، تسهیل مسیر سرمایه گذاری های خارجی و دوری از حکومت پلیسی که در روزهای حضور مبارک در قدرت در مصر به راه افتاده بود ، را می دهد.
شاطر سعی کرد لحن بی طرف خود را هنگامی که از پیروزی اخوان المسلمین سخن گفت حفظ کند: مصر برای آنکه یک حزب به تنهایی مسئولیت رهبری آن را عهده دار باشد، بسیار بزرگ است. باید پای ائتلافی در میان باشد.

شاطر از کشوری مسلمان سخن نگفت و البته که کلمه اسلام در جریان سخنرانی نود دقیقه ای او به ندرت شنیده شد. البته زمانی که او در خصوص تبعات عدم پیروزی اخوان المسلمین سخن می گفت، جملاتش حس ترس را به شنونده القا می کرد: در شرایطی که احمد شفیق عنوان رئیس جمهور را به خود اختصاص دهد، بی شک بحران در مصر ادامه خواهد داشت. مردم مصر شفیق را به عنوان رئیس جمهور خود نخواهند پذیرفت. از نخستین روز وقوع این ماجرا مردم دوباره به میدان التحریر بازخواهند گشت. اگر ادامه اعتراض ها انتخاب مردم باشد ما هم از آنها حمایت خواهیم کرد.


شاطر در بخش های دیگری از سخنان خود هشدار داد که کشورهای خارجی نبایند پس از اعلام نتیجه انتخاباتی که شفیق را برنده می داند در به رسمیت شناختن او تعجیل به خرج دهند: انقلاب آتی می تواند دردناک تر و آمیخته به خشونت بیشتری باشد. شاید کنترل کردن اتفاق هایی که در خیابان ها رخ خواهد داد هم سخت تر باشد. شاید برخی احزاب و نه البته اخوان المسلمین برای نیل به اهداف خود دست به راهکارهای خشونت امیز بزنند. زمانی که مردم درهای توسل به راهکارهای مسالمت آمیز را بر روی خود بسته می بینند، به دعوت به خشونت لبیک می گویند.


بسیاری از مصری ها با دلهره خود را برای انتخابات مهیا می کنند. هانی شکرالله از روزنامه نگاران الاهرام در این خصوص می گوید: انتخاب بین طاعون و وبا است! بین کشوری که شاید با تندترین قواعد اسلامی اداره شود و یا با پلیسی ترین فضای ممکن به مسیر خود ادامه دهد.
ایالات متحده که بسیار نگران نتیجه این انتخابات است خود را برای هردو احتمال موجود مهیا می کند. در شرایطی که محمد مرسی برنده شود، واشنگتن بسته کمک های اقتصادی خود را راهی قاهره می کند چرا که به خوبی بر لزوم پیشرفت های اقتصادی دولت منتسب به اخوان آگاهی دارد. در شرایطی که شفیق برگ برنده را در دست بگیرد امریکا خود را برای افزایش اعتراض های خیابانی مهیا کرده و تلاش می کند از به راه افتادن حمام خون در مصر تا حد امکان جلوگیری کند.

کاخ سفید گمان می کند که پیروزی مرسی می تواند برای بهبود اوضاع اقتصادی مصر بهتر باشد هرچند این پیروزی می تواند در حوزه سیاست خارجی قاهره را با چالش های جدی روبه رو کند. فردای پارلمان هم با شک و تردید همراه است. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که نظامیون تا زمان انتخاب پارلمان جدید در راس کار خواهند ایستاد و برخی هم این پیش بینی را درست نمی دانند. اما احتمال احیای خشونت در مصر بسیار بالا است.
خیرات الشاطر از منظر بسیاری از امریکایی ها مرد پشت صحنه محمد مرسی است. توصیف برنامه های اقتصادی اخوان از زبان الشاطر به نظر بسیار منطفی به نظر می رسد. او می داند که با به پایان رسیدن انقلاب ، مردم باید به کسب و کار خود بازگردند. او می داند که قاهره به سرمایه های خارجی نیازمند است و دولت جدید باید با صندوق بین المللی پول همکاری کند. البته این نظریات او متعلق به پیش از انحلال پارلمان و طوفان سیاسی در مصر بود. الشاطر زمانی که سخن از نگاه داشتن افسران اطلاعاتی در دولت جدید کرد که در واشنگتن ، تل آویو یا کشورهای اروپایی دوره دیده اند در حقیقت با ذکاوت خاص پیمان میان ارتش و اخوان را تثبیت کرد. اما اکنون پس از حکم دادگاه قانون اساسی اینچنین ژست هایی غیرقابل عملی شدن است.

 

نظر شما :