کارت مهم ایران در مذاکرات هسته‌ای

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۳:۴۱ کد : ۱۹۰۲۷۸۰ سرخط اخبار

نیویورک تایمز نوشت که معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی سقفی برای غنی سازی تعیین نمی‌کند و به نقل از کارشناسان تاکید کرد که غنی سازی در ایران غیرقانونی نیست .

به گزارش ایسنا، روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی با عنوان "کارت مهم ایران در مذاکرات هسته‌یی" غنی سازی را باعث "غرور ایرانی‌ها " و "کارت مهمی" برای ایران خواند.

این گزارش با اشاره به تلاش‌ها برای متوقف کردن غنی‌سازی در ایران نوشت: اما همان طور که هر دیپلمات ایرانی به شما خواهد گفت پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی هیچ محدودیتی برای درصد غنی‌سازی تعیین نمی‌کند.

این معاهده کشورها را از تغییر تلاش‌های غیرنظامی به سمت اهداف نظامی منع می‌کند و ایران اصرار دارد که اورانیوم را به عنوان سوخت راکتورها آماده کند نه برای تولید بمب.

براساس این گزارش کارشناسان غربی که با موضع حقوقی ایران همدردی می‌کنند می‌گویند که این مشکل پیمان ان.پی‌.تی و مفرهای آن و نه مشکل ایرانی‌های جسور است.

یک فیزیکدان هسته‌یی عضو فدراسیون دانشمندان آمریکایی گفت: این پیمان به کشورها اجازه می‌دهد به خط قرمز تسلیحاتی شدن برسند.

وی افزود که کاری که ایران انجام می دهد "باعث نگرانی و نه غیرقانونی" است.

این روزنامه با اشاره به غنی سازی 20 درصدی و اینکه برخی کارشناسان گفته‌اند که اقدامات ایران در فردو می‌تواند نشان دهد که این کشور برنامه‌هایی برای غنی‌سازی بیش از 20 درصدی دارد نوشت: اما توجیه ایران می‌تواند همان توجیهی باشد که بلژیک ، فرانسه و هلند دارند. این کشورها همگی عضو پیمان ان‌.پی.تی و تحت نظر بازرسان هسته‌یی هستند و از اورانیوم با غنای بالا برای ساخت ایزوتوپ مولیبدنوم -99 استفاده می‌کند که بیشترین کاربرد آن در پزشکی برای اسکن و برای درمان سرطان است.


نظر شما :