اقدام عربستان قابل پیگیری است

۲۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۰۲۷۶۱ سرخط اخبار

رئیس کمیسییون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با غیرقانونی خواندن اقدام عربستان در اعدام چند تبعه ایرانی، گفت: از آنجا که پروسه قانونی در اجرای این حکم از سوی عربستان طی نشده، جمهوری اسلامی ایران پیگیری این موضوع را از سوی مجامع بین­المللی برای خود محفوظ می­داند.

علاءالدین بروجردی در گفت وگو با خانه ملت، افزود: از حقوق شناخته شده کشورها در کنوانسیون بین­المللی است که اگر اتباع کشوری به هر دلیلی از سوی کشور دیگری دستگیر و زندانی شدند، سفارت کشور موردنظر باید در جریان تمام مسائل مربوط به محاکمه و هر گونه محکومیت اتباع خود قرار گیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اقدام عربستان در اعدام اتباع ایرانی بدون اطلاع جمهوری اسلامی ایران بوده است، ادامه داد: در این ماجرا، آنچه از سوی دولت عربستان انجام شده تخلف از کنوانسیون و مقررات بین­المللی محسوب شده بر این اساس جمهوری اسلامی ایران پیگیری جدی این موضوع را از سوی مجامع بین­المللی برای خود محفوظ می­داند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه پروسه قانونی در اجرای این حکم از سوی عربستان طی نشده است، یادآور شد: در همین زمینه مجلس شورای اسلامی از وزارت خارجه تقاضا دارد که پیگیری سریع و جدی این موضوع را با هر دلیلی که مقامات عربستان برای اقدام غیرقانونی خود اقامه می­کنند در دستور کار قرار دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بلافاصله بعد از پایان تعطیلات یک هفته­ای مجلس بررسی و رسیدگی به اقدام عربستان در اعدام اتباع ایرانی و دیگر تحولات منطقه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اعدام چندین ایرانی طی چند روز گذشته در عربستان سعودی واکنش­های فراوانی از سوی دستگاه‌های رسمی و افکار عمومی ایرانیان به همراه داشته است./

نظر شما :