توصیه چین به شورای امنیت درباره ایران

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۰۲۷۴۸ سرخط اخبار

«لی باندونگ» نماینده چین در سازمان ملل با اشاره به مخالفت چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: شورای امنیت باید در این زمینه واقع‌گرایانه تصمیم بگیرد و جانب احتیاط و تعادل را رعایت کند.

به گزارش فارس به نقل از شینهوا، باندونگ در جلسه مشورتی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل گفت که تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و مذاکره است.

وی که در جلسه کمیته 1737 شورای امنیت صحبت می‌کرد تاکید کرد: چین در وهله اول با استفاده از زور مخالف است و از همه طرفین درگیر در این موضوع می‌خواهد از اقدامات یا اظهاراتی که منجر به تقابل می‌شود، خودداری کنند. کمیته 1737 به بررسی و نظارت بر تحریم‌ها علیه ایران می‌پردازد و بعد از صدور قطعنامه 1737 تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: چین همیشه اهمیت خاصی برای این موضوع قایل بوده و مشارکت فعالی در این کمیته داشته است و امیدوار است که کمیته 1737 هماهنگ و در راستای اصول واقع‌گرایانه، تعادل و احتیاط پیش رود.

نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که موضوع هسته‌ای ایران بر اقتدار رژیم بین‌المللی، صلح و ثبات جهانی و خاورمیانه تاثیر‌گذار است بنابراین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید همه جوانب را در نظر بگیرد.

وی گفت: چین تمایلی به تحریم‌های گسترده و یکجانبه علیه ایران ندارد.

وی در مورد مذاکرات گروه 1+5 و ایران نیز گفت: چین امیدوار است همه طرفین مذاکرات انعطاف‌پذیر باشند و به خواسته‌ها و نگرانی‌های یکدیگر احترام بگذارند تا مسیر مذاکرات پیش رود.


نظر شما :