درخواست فرانسه برای اعمال "تحریم‌های سخت‌تر" علیه سوریه

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۰۲۷۳۹ سرخط اخبار
فرانسه در اظهاراتی مداخله جویانه درباره سوریه اعلام کرده است که از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که طرح صلح کوفی عنان را لازم الاجرا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه بی. بی. سی، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که کشورش از شورای امنیت خواهد خواست که طرح شش ماده‌ای کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به موجب فصل هفتم منشور سازمان ملل ضمانت اجرایی نظامی داشته باشد.

فابیوس ادعا کرد که مناقشه سوریه به ورطه "جنگ داخلی" افتاده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت که طرح عنان اکنون باید با وارد کردن تحریم‌های خیلی سنگین دردناک اجرایی شود.

وی گفت: فرانسه فورا با همکاران اروپایی و آمریکایی‌اش برای پیش گذاشتن تدابیر تازه "سخت تر" که نه فقط بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بلکه "مقام‌های ارتش و کلیه کسانی که از اسد حمایت می‌کنند" را هدف قرار خواهد داد، وارد گفتگو خواهد شد.

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به روسیه هشدار داده است که اگر در مورد سوریه سازنده‌تر عمل نکند منافعش در منطقه آسیب خواهد دید.

وی به خبرنگاران گفت که مسکو گفته خواهان بازگشت صلح و ثبات به سوریه است و ادعا کرده که دارای منافعی حیاتی و روابطی در خاورمیانه است که قصد حفظ آن را دارد.

کلینتون افزود: اگر آنها (روس‌ها) همین حالا سازنده‌تر عمل نکنند تمام اینها به خطر خواهد افتاد.

اظهارات کلینتون یک روز پس از آن بود که آمریکا روسیه را به ارسال هلی‌کوپترهای جنگنده به دمشق متهم کرد، ادعایی که سرگئی لاوروف روز چهارشنبه قویا رد کرد.

لاوروف در جریان سفرش به تهران تاکید کرد که روسیه "برخلاف آمریکا که مرتبا به منطقه سلاح می‌فروشد، هیچ کالایی در اختیار سوریه یا سایر کشورها برای استفاده علیه تظاهرکنندگان مسالمت جو نمی‌گذارد."

نظر شما :