روز سرنوشت ساز مصر

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۰۲۷۳۴ سرخط اخبار
در حالی که قضات دادگاه عالی قانون اساسی مصر امروز (پنجشنبه) در مورد صلاحیت یا عدم صلاحیت احمد شفیق، یکی از دو نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، تصمیم‌گیری می‌کنند، سفارت آمریکا در قاهره در پیامی از اتباع خود در مصر خواسته است از هرگونه درگیری و تنش در آستانه برگزاری جلسه دادگاه عالی قانون اساسی این کشور اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه عالی قانون اساسی مصر امروز حکم خود را در زمینه انحلال پارلمان و رد صلاحیت نامزدی یکی از نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری صادر می‌کند.

در این پیام آمده است، حکم‌های دادگاه موجب افزایش تنش در مصر خواهد شد در حالی که مردم مصر به زودی برای انتخاب رییس جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

سفارت آمریکا تاکید کرده است: میدان التحریر در مرکز قاهره و اطراف مسجد القائد ابراهیم در اسکندریه دو منطقه تجمع گروه‌های معترض است.

این سفارتخانه نسبت به هرگونه تنش سیاسی و خشونت احتمالی که ممکن است به طور غیرمنتظره در مناطق مختلف مصر رخ دهد، هشدار داده است.

سفارت آمریکا به اتباع خود توصیه کرده است که به منطقه میدان التحریر نزدیک نشوند و نسبت به حضورشان در مناطق مختلف مصر هوشیار باشند و در زمینه شیوه‌های سفر و اماکنی که قصد عزیمت به آنجا را دارند، بررسی لازم را صورت دهند.

مصری‌ها امروز انتظار دارند حکم دادگاه عالی قانون اساسی در زمینه دو اعتراض ارائه شده در راستای تغییرات قانون تنظیم حقوق سیاسی که موجب ایجاد عزل سیاسی برخی از اعضای نظام حسنی مبارک رییس جمهور سابق مصر شده است صادر شود و احتمالا نتایج این حکم موجب کنار گذاشتن احمد شفیق از رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

احمد شفیق، که از او به عنوان نامزد مورد نظر سکولارها نام برده می‌شود، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک، رئیس جمهور برکنار شده مصر است و دادگاه عالی باید تصمیم بگیرد که آیا سابقه شفیق به منزله عدم صلاحیت او برای رقابت در انتخابات است یا نه.

دادگاه عالی قانون اساسی همچنین رای خود را در مورد ادعای نقض قوانین انتخاباتی ناظر بر انتخابات پارلمانی مصر، که در آن اسلام‌گرایان موفق به کسب بیشترین کرسی‌ها شدند، و در نتیجه قابل قبول بودن نتیجه آن انتخابات، اعلام می‌کند.

نظر شما :