لاوروف: ایران برای حل موضوع هسته‌یی تلاش می‌کند

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۰۲۷۳۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه گفت: ما مخالف هرگونه تهدیدهای یک‌جانبه هستیم و این تحریم‌ها در مورد هر کشوری که صورت گیرد، چه ایران و چه کوبا ما با آن مخالفیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که به منظور دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با صالحی، وزیر خارجه ایران، گفت: اگر جامعه بین‌المللی موضع جدی داشته باشد که در قطعنامه‌های شورای امنیت انعکاس می‌یابد، امر مشخصی است، اما تحریم‌های یک‌جانبه تاثیر مثبت ندارد.

او تاکید کرد: موضع واحد جامع بین‌المللی در قطعنامه‌های شورای امنیت مشخص است. اجرا نکردن این قطعنامه‌ها از نظر ما درست نیست گرچه معتقدیم اگر تصمیمی به صورت جمعی گرفتیم، نباید جداگانه اقدام کنیم.

لاوروف هم‌چنین درباره سفر به ایران گفت: این ملاقات به ما کمک خواهد کرد به صورت بهتر برای مذاکرات 1+5 و ایران در مسکو آماده شویم.

وزیر خارجه روسیه، در مورد اظهارات کلینتون درباره محکوم کردن روسیه به تحویل سلاح‌های نظامی به سوریه گفت: بعد از اظهارات کلینتون، نماینده پنتاگون اعلام کرد که این‌طور نیست. قراردادهای ما مربوط به سیستم‌های پدافند هوایی است و ما هیچ‌گونه مقررات بین‌المللی را نقص نمی‌کنیم و قراردادهایی که ما با سوریه داریم، مربوط به سیستم‌های پدافند ضدهوایی است و ما هیچ‌گونه خطوط بین‌المللی را نقص نکرده‌ایم و هیچ‌گونه سلاح خلاف بین‌المللی را به سوریه تحویل نداده‌ایم. برخلاف ایالات متحده آمریکا که به مخالفان دولت سوریه اسلحه تحویل می‌دهد که می‌شود از آن‌ها برای مبارزه با دولت سوریه استفاده کرد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که روسیه تا چه اندازه از بشار اسد حمایت می‌کند؟ اظهار کرد: مواضع ما در حمایت از بشار اسد یا هر فرد دیگری نیست. بله ما از سرنوشت مردم سوریه و دولت آن نگران هستیم. نمی‌خواهیم سوریه از عمد بپاشد، کشوری که از نظر مذهبی و قومی ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد. نمی‌خواهیم منطقه از این جهت صدمه ببیند. لاوروف افزود: برخی‌ها سناریوهایی را اجرا می‌کنند که می‌خواهند مدل لیبی را در سوریه پیاده کنند. بحران لیبی هنوز پیش روی ما است و با آن روبه‌رو هستیم. هنوز اتباع خارجی در لیبی در رنج هستند، از جمله یکی از اتباع روسیه که بازداشت به سر می‌برد و این خلاف قطعنامه سازمان ملل و حکم مصونیت این اتباع است. شورای امنیت باید به این حادثه واکنش نشان دهد.

او تاکید کرد: ما از هیچ کس و هیچ رژیمی حمایت نمی‌کنیم و بلکه ما از مردم سوریه حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما آمادگی داریم یک نشست بین‌المللی درباره سوریه که قرار است در مسکو برگزار کنیم، در شهر دیگر نیز برگزار کنیم. مواضع ما و ایران در مورد سوریه مشترک است، ما خواهان حمایت همه بازیگران و طرف‌ها و نیروهای سوریه از اجرای طرح کوفی‌عنان هستیم. اکنون ما شاهدیم که تلاش‌هایی انجام می‌شود که طرح کوفی‌عنان را با شکست مواجه کنند. چند روز پیش حمله‌هایی به مدارس و ساختمان‌های اداری سوریه انجام شد. ما تاکید داریم هرگونه خشونت باید متوقف شود.

وزیر خارجه روسیه افزود: اگر جامعه بین‌المللی طرح کوفی‌عنان را یک‌طرفه درک کند، با مسوولیت کامل اعلام می‌کنم که این تلاشی تحریک‌آمیز است. هر طرف درگیر مناقشه باید خشونت را متوقف کند.

لاوروف توضیح داد: ایده ما دعوت از همه بازیگران خارجی درگیر در اوضاع سوریه است. در مرحله اول همه بازیگران بین‌المللی باید در این نشست شرکت کنند. در نظر داریم حدود 15 کشور در این کنفرانس شرکت کنند و همه باید اعلام کنند که ما از طرف کوفی‌عنان حمایت می‌کنیم و کمک‌خواهیم کرد به اجرای آن. همه بازیگران بین‌المللی باید از اهرم‌های خود استفاده کنند که همه نیروهای داخل سوریه را وادار کنند فشار آورند تا پشت میز مذاکرات با هم بنشینند.

وزیر خارجه روسیه گفت: برخی طرف‌ها اعلام می‌کنند که ما از طرف کوفی‌عنان حمایت می‌کنیم، اما آن‌ها شروع به گفتن این می‌کنند که این طرح با شکست مواجه است، اما حرف‌های ما باید در اعمال‌مان وجود داشته باشد. به همین دلیل ما این کنفرانس را برگزار می‌کنیم. قبل از همه باید از همه طرف‌ها بخواهیم که تایید کنند که از طرف کوفی عنان حمایت می‌کنند و به اجرای آن کمک می‌کنند و در این زمینه موضع ایران و روسیه یکسان است.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف در ابتدای نشست مطبوعاتی خود با صالحی ملاقات احمدی‌نژاد و پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای در پکن را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: سومین نشست کمیسیون مشترک تجاری ایران و روسیه قرار است به‌زودی برگزار شود. امیدواریم حجم مبادلات تجاری بعد از برگزاری این نشست، بسیار ارتقا یابد.

او شرکت جلیلی در اجلاس مسوولان امنیتی کشورها در سنت‌پترزبورگ را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: توافق کردیم موارد تصویب شده در اجلاس سران خزر در سال 2010 را پیگیری کنیم.

وی موضوع سوریه را از دیگر موارد گفت‌وگویش با صالحی دانست و گفت: در مورد کنفرانس بین‌المللی سوریه که قرار است به زودی برگزار شود، تبادل‌نظر کردیم. علاقه‌مند هستیم در موضوعات دیگر بین‌المللی از جمله فلسطین که بسیار اهمیت دارد نیز با یکدیگر همکاری کنیم. باید برای حل و فصل این موضوع جلو رویم.

لاوروف در مورد نشست ایران و 1+5 که قرار است در مسکو برگزار شود، گفت: در این باره تبادل نظر شد. معتقدیم طرف ایرانی برای یافتن راه‌حل‌هایی که منجر به پیشرفت در زمینه هسته‌یی ایران شود، تلاش می‌کند.



نظر شما :