صالحی: به نتیجه نهایی مذاکرات با 1+5 خوشبین هستیم

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۰۲۷۳۱ سرخط اخبار

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: جلیلی روز گذشته در تماس تلفنی با اشتون در مورد دستور به کار نشست مسکو توافقاتی داشته‌ و دو طرف با هم به توافقاتی رسیده‌اند که این موضوع در رسانه‌ها منعکس شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که عصر چهارشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که جلوگیری هر دو طرف در مورد حل و فصل این موضوع جهت‌گیری صحیحی است و تا امروز در جهت صحیحی به جلو رفته است. امیدواریم در مسکو هم در همان جهت سازنده پیش رفت.

او ادامه داد: البته موضوع پیچیده‌ای است که با صبر و حوصله و تحمل باید با آن برخورد کرد اما از آن‌جا که جهت آن درست است، ما به آینده و نتیجه آن هم خوشبین هستیم. گاهی این فرایند کند می‌شود و گاهی شتاب بیش‌تری می‌گیرد، اما در مجموع نسبت به نتیجه نهایی آن خوشبین هستند.

صالحی هم‌چنین در مورد اشتراک مواضع ایران و روسیه در مورد سوریه گفت: اشتراکات ما بسیار فراوان است و با روسیه توافق‌نظر داریم، همانطور که ایران بارها اعلام کرده است، موضوع سوریه باید به صورت سوری‌ ـ سوری حل شود نه با دخالت دیگران. متاسفانه شاهدیم عده‌ای مخالفان دولت سوریه را مسلح کرده‌اند و نیروهایی را به سوریه فرستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند که این کشور فرصت پیدا کند تا اصلاحاتی را که مدنظر دارد را عملی کند. سوریه باید این فرصت را داشته باشد که دولتمردان آن بتوانند به وعده‌هایی که داده‌اند، عمل کنند و پاسخگو باشند، اما این فرصت را به طرق مختلف از دولت سوریه دریغ می‌کنند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: امیدواریم با توجه به پیشنهاد جدید روسیه در مورد برگزاری نشست در مورد بحران سوریه بتوانند کشورهای دعوت شده با طرح کوفی‌عنان همراهی کنند و به گونه‌ای عمل شود و برون‌رفت مسالمت‌آمیزی در بحران سوریه ایجاد شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما خواستار توقف کشتار در سوریه هستیم و امیدواریم دیگران شرایط را به گونه‌ای فراهم نکنند که این بحران و کشتار روز به روز بیش‌تر شود. این برخلاف اظهاراتی است که انجام می‌دهند. از سوی دیگر می‌گویند نمی‌خواهند در سوریه کشتار اتفاق بیفتد اما از طرف دیگر اسلحه صادر می‌کنند و از مرزهای مختلف نیرو به سوریه می‌فرستند. این‌ها کاملا در تناقص با ادعاها و شعارهایی است که می‌دهند. به گزارش ایسنا، صالحی در ابتدای این نشست، ضمن خیرمقدم به همتای روس خود، با اشاره به مذاکراتش با وی گفت: جلسه بسیار مفید و خوبی بود. موضوعات مربوط به مسائل دو جانبه، تحولات منطقه‌یی و نشست آتی ایران و 1+5 در مسکو، مرور شد.

وی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و روسیه گفت: این روابط در بعد تجاری و اقتصادی نسبتا خوب است. حجم تجاری روابط حدود سه میلیارد دلار است که امیدواریم با اراده‌ای که بین رییسان‌جمهور دو کشور وجود دارد، این حجم را هرچه زودتر ارتقا دهیم.

صالحی با اشاره به دیدار پوتین و احمدی‌نژاد در پکن، گفت: موضوعات مربوط به روابط دوجانبه در این ملاقات به تفصیل مرور شده است. ما پیگیر توافقات این نشست هستیم.

او موضوع سوریه را یکی از مباحث عمده مطرح شده در گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه روسیه دانست و افزود: با توجه به اهمیت و حساس بودن موضوع سوریه که تبدیل به یک بحث بین‌المللی شده است، به تفصیل در این باره گفت‌وگو شد.


نظر شما :