2 مولفه ای که انتخابات آمریکا را پیچیده کرد

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۹۰۲۶۹۴ سرخط اخبار
 

پس از مشخص شدن میت رامنی به عنوان نامزد حزب جمهوری خواه برای رقابت با باراک اوباما برای تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا بازار نظرسنجی های عمومی در آمریکا داغ شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به تازگی مرکز تحقیقاتی مردم و مطبوعات پیو، نتایج یک نظرسنجی با تمرکز بر روی گرایش گروه های مذهبی برای انتخاب رئیس جمهور آینده آمریکا را منتشر کرده است. مرکز تحقیقاتی مردم و مطبوعات پیو یکی از هفت زیر مجموعه مرکز تحقیقاتی پیو است. مرکز تحقیقاتی پیو یک موسسه نظرسنجی و یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن است که از طریق نظرسنجی های عمومی درباره مسائل سیاسی، فرهنگی، مذهبی، و نژادی اطلاعات مفصلی را در این حوزه ها گرداوری و منتشر می کند.
نظرسنجی جدید پیو علاوه بر مذهب متغیرهایی از قبیل جنسیت، سن، نژاد، تحصیلات، درآمد خانواده، گرایش های حزبی، و ایدئولوژی را برای سنجش و پیش بینی نحوه رای دادن جامعه آمریکا را در نظر گرفته است.

بنا براین گزارش، نظرسنجی پیو در بازه زمانی 20 اردیبهشت تا 14 خرداد سال جاری در میان 3003 بزرگسال انجام شده است. این نظرسنجی پیش از اعلام گزارش وضعیت اشتغال انجام شده است. گزارش وضعیت اشتغال برای دولت اوباما ناامید کننده بود و همین موضوع می تواند نتایج نظرسنجی پیو را به نفع رامنی برهم بزند.

بر اساس نظرسنجی پیو 49 درصد افراد شرکت کننده در نظر سنجی اعلام کرده اند که به اوباما رای خواهند داد. 42 درصد شرکت کنندگان رامنی را نامزد برگزیده خود معرفی کرده اند. بر اساس این نظر سنجی زنان تمایل بیشتری به اوباما دارند و اکثر رای دهندگان به رامنی مرد هستند.

سیاهپوستان مثل کوه پشت سر اوباما
جمعیت سفید پوست غیر اسپانیایی زبان آمریکا به سمت کاندیدای حزب جمهوری خواه، میت رامنی، گرایش دارد. 52 درصد جمعیت سفید پوست غیر اسپانیایی زبان آمریکا گفته اند به رامنی رای خواهند داند. این در حالی است که فقط 40 درصد سفیدپوستان غیراسپانیایی زبان اوباما را نامزد مطلوب خود معرفی کرده اند. بر اساس نظرسنجی پیو کاندیدای سفیدپوست جمهوری خواهان نمی تواند امیدی به رای سیاه پوستان داشته باشد زیرا فقط 3 درصد سیاه پوستان شرکت کننده در این نظرسنجی خود را متمایل به رامنی معرفی کرده اند. اکثریت مطلق، 92 درصد، سیاه پوست غیر اسپانیایی زبان خود را حامی رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا معرفی کرده اند. رای اسپانیایی-آمریکایی ها هم برای اوباما خواهد بود، 67 درصد لاتینوهای این نظرسنجی حامی اوباما بوده اند.

نژاد

اوباما

رامنی

دیگر گزینه ها

سفیدپوست
غیراسپانیایی زبان

40

52

8

سیاه پوست
غیراسپانیایی زبان

92

3

5

اسپانیایی زبان
(
لاتینو)

67

21

12

بر اساس این نظرسنجی از نظر جغرافیایی اکثریت شمال غرب، غرب میانه، و غرب برای حامی اوباما هستند و رامنی تنها در جنوب از اوباما پیش است.

بر اساس متغیر گرایش های حزبی اکثریت قریب به اتفاق جمهوری خواهان به رامنی و اکثریت قریب به اتفاق دموکرات ها به اوباما رای خواهند داد. در این میان رای مستقل ها می تواند سرنوشت ساز باشد، با این حال رای مستقل ها به صورت مساوی بین اوباما و رامنی تقسیم شده است. از 100 درصد رای دهندگان مستقل، 43 درصد اعلام کرده اند به اوباما رای خواهند داد و یک جمعیت 43 درصدی دیگر از مستقل ها رامنی را برای ریاست جمهوری ترجیح می دهند.

گسستگی دست راستی ها
نظر سنجی پیو حاکی از این موضوع است که لیبرال ها مصمم تر از محافظه کاران کاندیدای نزدیک به خود را حمایت خواهند کرد. 83 درصد لیبرال ها حامی اوباما بوده اند و فقط 11 درصد آنها اعلام کرده اند که به رامنی رای خواهند داد. اوباما در کمپ محافظه کاران آنچنان تنها به نظر نمی رسد. در حالی که 67 درصد محافظه کاران خود را حامی رامنی معرفی کرده اند، 25 درصد محافظه کاران گفته اند به اوباما رای خواهند داد. رای میانه رو ها نیز به نفع اوباما خواهد بود، 57 درصد اوباما، 36 درصد رامنی.

 

اوباما

رامنی

دیگر گزینه ها

محافظه کار

25

67

7

میانه رو

57

36

7

لیبرال

83

11

6

پروتستانها تقریبا 51 در صد جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند.49 درصد پروتستان های شرکت کننده در نظرسنجی پیو حامی رامنی بوده و 43 درصد آنها حامی اوباما بودند. 71 درصد پروتستان های اونجلیک سفیدپوست حامی رامنی هستند. 52 درصد پروتستان های خط اصلی خود را حامی رامنی و 41 درصد خود را حامی اوباما معرفی کرده اند. سیاهان پروتستان با درصد 93 حامی هم نژاد خود هستند.

24 درصد جمعیت آمریکا کاتولیک هستند که در این میان 48 درصد کاتولیک های شرکت کننده در نظرسنجی پیو حامی اوباما و 41 درصد حامی رامنی هستند. در نظرسنجی پیو 66 درصد افراد فاقد گرایش مذهبی حامی اوباما و 26 درصد نیز حامی رامنی معرفی شده اند.

* بر اساس پیمایش چشم انداز مذهبی آمریکا پروتستان های اونجلیست 26 درصد، پروتستان های خط اصلی 18 درصد، و افراد فاقد گرایش مذهبی 16 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند.

   

اوباما

رامنی

دیگر گزینه ها

کل پروتستانها

 

43

49

8

 

پروتستانهای اونجلیک سفید پوست

19

71

10

 

پروتستانهای خط اصلی سفید پوست

41

52

8

 

پروتستانهای
سیاه پوست

93

2

4

 

کل کاتولیکها

41

50

9

 

بدون گرایش مذهبی

66

26


8

در انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا دو متغیر تعیین کننده مذهب و نژاد معادلات را برای پیش بینی نتیجه انتخابات پیچیده کرده است. هرچند آمریکا تجربه یک رئیس جمهور سیاه پوست و یک رئیس جمهور غیر پروتستان (جان اف. کندی به عنوان یک کاتولیک تنها رئیس جمهور غیرپروتستان آمریکا بوده است) را داشته است اما معادلات امسال پیچیده تر به نظر می رسند و رای دهندگان آمریکایی با در نظر گرفتن مسئله نژاد، دین، و گرایش حزبی مجبور به انتخاب هستند، انتخابی که شاید برای آنها زیاد سرراست به نظر نرسد.

*جداول براساس درصد است.

 

 

نظر شما :