رئیس شورای مخالفان سوریه واگذاری قدرت را خواستار شد

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۰۲۶۳۸ سرخط اخبار
در حالی که مسکو تلاش دارد یک کنفرانس بین‌المللی را برای حمایت از طرح کوفی عنان در سوریه برگزار کند واشنگتن و سازمان ملل نسبت به احتمال وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، ویکتوریا نولاند،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به احتمال وقوع کشتار جدید در منطقه الحفه در اللاذقیه سوریه هشدار داد و اعلام کرد که جامعه جهانی به خوبی می‌داند که چه گروه‌هایی در حمله به غیرنظامیان دست دارند و یقینا آن‌ها بازخواست خواهند شد.

وی با اشاره به درگیری‌های شدید در این منطقه از دو طرف درگیری خواست تا هر چه سریعتر به خشونت‌ها پایان دهند و به ناظران بین‌المللی اجازه دهند تا هر چه سریعتر به مناطق ناآرام وارد شوند.

از سوی دیگر، احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب از نگرانی شدید سازمان ملل در استفاده دولت سوریه از هلی‌کوپتر و اسلحه‌های سنگین در رویارویی با مخالفان در حمص خبر داد.

وی در سخنانی مدعی شد: ناظران بین‌المللی مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد نیروهای دولتی سوریه با استفاده از توپخانه، تانک و هلی‌کوپتر به مقابله با مخالفان نظامی در برخی مناطق از جمله حمص می‌پردازند.

از سوی دیگر، یک مسئول سیاسی ترکیه اعلام کرد که مقامات روسیه پیشنهادی را به دولت آنکارا داده‌اند و در آن برگزاری کنفرانس گسترده بین‌المللی در خصوص سوریه پیشنهاد شده است و قرار است این کنفرانس برای حمایت از اجرای طرح کوفی عنان در سوریه با مشارکت کشورهای زیادی از جمله ایران تشکیل شود.

این مسئول سیاست خارجه ترکیه که خواست نامش فاش نشود، همچنین اعلام کرد که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با کوفی عنان تماس تلفنی داشته و در آن مسائل سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ است.

در همین حال آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اشاره به اختلاف‌های غرب و روسیه در قبال موضوع سوریه گفت: ما اعتقاد داریم در صورتی که روسیه و غرب درباره سوریه به توافق نرسند سناریوی بوسنی در این کشور تکرار خواهد شد.

در همین حال عبدالباسط سیدا، رئیس جدید شورای مخالفان سوریه موسوم به "شورای ملی سوریه" از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواست تا از قدرت کناره‌گیری و قدرت را به فاروق الشرع، معاون خود واگذار کند.

وی در سخنانی عنوان داشت: مقامات سوریه روز به روز تسلط خود را بر کشور از دست می‌دهند و بشار اسد باید هر چه زودتر از قدرت کناره‌گیری کند.

نظر شما :