اثبات دخالت آمریکا در طراحی ویروس «شعله»

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۵:۰۴ کد : ۱۹۰۲۶۳۰ سرخط اخبار

هرچند به واسطه افشاگری های مطبوعات آمریکا، دخالت دولت این کشور در طراحی حملات سایبری علیه ایران به اثبات رسیده بود، اما تاکنون در مورد منشأ ویروس جدید «شعله» اطلاع دقیقی در دست نبود. با این حال، جدیدترین بررسی ها از دخالت مستقیم آمریکا در طراحی این ویروس پرده برمی دارد. 
 
به گزارش «تابناک»، بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، برخی کدهای استفاده شده در ویروس شعله (فلیم) مشابه کدهایی بوده که پیشتر در طراحی سلاح سایبری «استاکس نت» از آن ها استفاده شده است.
 
«یوگنی کاسپرسکی»، رئیس شرکت رایانه ای روسی «کاسپرسکی» که ماه گذشته با اعلام وجود ویروس فلیم، توجه جهانی را به خود جلب کرد، گفته بررسی کارشناسان شرکتش حاکی از آن است که بخشی از کد برنامه نویسی شعله تقریباً با کدهایی که در سال 2009 در استاکس نت یافت شده بود، یکسان هستند.
 
این تحقیق جدید می تواند تأییدکننده نظرات بسیاری از کارشناسان امنیتی باشد که معتقدند ویروس شعله بخشی از برنامه سایبری آمریکا علیه ایران است که هنوز هم در خاورمیانه و احتمالاً بخش هایی دیگر از جهان فعال است. 
 
هرچند کاسپرسکی شخصاً درباره اینکه چه کسی ویروس شعله را طراحی کرده، اظهار نظری نکرده، اما مطبوعات آمریکا، به ویژه روزنامه «نیویورک تایمز» پیش از این گزارش داده بودند که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پشت پرده ساخت استاکس نت بوده اند.
 
فرضیه طراحی این حملات سایبری از سوی آمریکا، از آنجا بیشتر تقویت می شود که مقامات آمریکایی به جای تکذیب این موضوع، شروع به تحقیق و تفحص درباره منشأ درز اطلاعات مربوط به چنین پروژه محرمانه ای کرده اند. 
 
به این ترتیب، گزارش های جدید بیش از پیش وجود یک برنامه گسترده از سوی آمریکا برای ضربه زدن به زیرساخت های ایران را آشکار می کند. برنامه ای که به زعم بسیاری از کارشناسان، گونه جدیدی از جنگ تلقی می شود، اما به دلیل خلأهای موجود از نظر حقوق بین الملل و همچنین عدم تأیید رسمی این امر از سوی آمریکا، در حال حاضر تعریف یک اقدام متقابل مقتضی در قبال آن دشوار است.



نظر شما :