بزرگترین نفت‌کش‌های دنیا در ایران پهلو می‌گیرند

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۰۲۶۲۲ سرخط اخبار
جری پروژه‌های تاسیسات خشکی و دریایی منطقه بهرگان گفت: با راه‌اندازی 3 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی جدید در این منطقه و نصب گوی شناور (SPM) جدید، بهرگان به یکی از مهمترین قطب‌های صادرات نفت خام ایران در خلیج فارس تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا کریمی با اعلام این خبر گفت: تاکنون نفت خام تولیدی از میادین دریایی بهرگانسر و هندیجان پس از فراورش در مخازن ذخیره‌سازی منطقه بهرگان ذخیره و از طریق گوی شناور موجود و یا انتقال به جزیره خارگ از مسیر گوره صادر می گردید. اما براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام سنگین میدان آزادگان هم به شرکت نفت فلات قاره ایران محول شده است.

کریمی گفت: توسعه مخازن ذخیره‌سازی منطقه عملیاتی بهرگان که از دو سال قبل در شرکت نفت فلات قاره ایران در دست انجام است، افزایش 3 میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی در تشریح جزییات این برنامه خاطرنشان ساخت: ساخت 2 مخزن ذخیره نفت هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه و دو مخزن 500 هزار بشکه‌ای که در مجموع ظرفیت 3 میلیون بشکه را ایجاد می‌کند به همراه سیستم لوله کشی و کنترل بارگیری و تخلیه، سیستم منیفولد و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق در منطقه بهرگان برنامه‌ریزی شده است.

کریمی گفت: با بهره گیری از توان پیمانکاران داخلی، یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای در اردیبهشت ماه تکمیل و تحویل منطقه بهرگان شد و دو مخزن پانصد هزار بشکه‌ای دیگر نیز تا پایان نیمه نخست امسال وارد مدار خواهد شد.

مجری پروژه‌های تاسیسات خشکی و دریایی منطقه بهرگان افزود: در حال حاضر فعالیت‌های مکانیکال ساخت دو مخزن پانصد هزار بشکه‌ای به اتمام رسیده و عملیات هیدروتست و رنگ‌آمیزی آنها نیز در حال اجراست که امیدواریم تا پایان تابستان آماده بهره‌برداری نهایی باشند.

به گفته وی دومین مخزن یک میلیون بشکه‌ای نیز تا اوایل سال آینده وارد مرحله بهره‌برداری می‌شود.

کریمی تاکید کرد: این مخازن با رعایت بالاترین سطح استانداردهای رایج در صنایع نفت جهان ساخته شده و در ساخت آن از باکیفیت ترین مواد و مصالح روز دنیا استفاده شده است.

کریمی گفت: در محل ساخت این مجموعه مخازن حجمی افزون بر 300 هزار متر‌مکعب خاکبرداری و بستر سازی انجام شده و در هر مخزن یک میلیون بشکه ای با وزن بیش از سه هزار تن، افزون بر70 کیلومتر عملیات جوشکاری بر روی ورقهای فولادی به ضخامت 6 تا 40 میلیمتر انجام شده است.

وی یادآور شد: در طراحی سیستم منیفولد جدید مخازن در دست احداث، کلیه تمهیدات لازم جهت یکپارچه سازی سیستم بارگیری و تخلیه مخازن موجود و در دست احداث در نظر گرفته شده است و پس از تکمیل چند راهه جدید، امکان یکپارچه سازی مخازن جدید و قدیم و همچنین دریافت، ذخیره سازی و صادرات همزمان نفت میادین دریایی بهرگان و آزادگان فراهم می‌شود.

به گفته وی با تکمیل ساخت و راه‌اندازی تلمبه‌خانه و گوی شناور جدید امکان صادرات نفت بهرگان و آزادگان از طریق پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های نفت‌کش دنیا به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.

وی در پایان گفت: در مراحل نهایی اتمام عملیات ساخت و تحویل مخزن یک میلیون بشکه‌ای، تمامی عوامل در قالب 3 شیفت کاری در ساخت این مخازن مشغول به کار بودند و روند اجرای این طرح به گونه‌ای است که از سوی کارشناسان عالی رتبه شرکت ملی نفت ایران به عنوان الگویی عملی از سرعت توام با کیفیت طرح‌های مشابه یاد شده است.

نظر شما :