پشت پرده تقدیر صندوق بین الملی پول از هدفمندی یارانه ها

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۰۲۶۲۱ سرخط اخبار
رئیس کل بانک مرکزی امروز با بیان اینکه بسیاری از مسئولان اقتصادی سایر کشورها نسبت به آثار اجرایی هدفمندی یارانه ها در ایران نظرات مثبتی داشتند، تصریح کرد: ابراز خشنودی از نحوه اجرا و آثار هدفمندی یارانه ها در کشورمان توسط آنها مشوقی برای ما محسوب می شود. این امر بهانه ای شد تا نگاهی به پشت پرده این بازخورد مثبت جهانی بیاندازیم که طی آن به نکات جالب توجهی برخوردیم.

به گزارش تابناک امروز محمود بهمنی در مصاحبه ای با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به نکات جالب توجهی در این خصوص اشاره کرده است. وی با ابراز رضایت از آثار اجرای هدفمندی یارانه ها ابراز کرده که: اجازه ندادیم آثار نامطلوبی که برخی ها پیش بینی می کردند، رخ دهد.

بهمنی همچنین اشاره کرده است که: نرخ تورم گرچهدر زمان اجرای طرح حدود 12.4 درصد بود و هم اکنون این نرخ افزایش یافته است و نمی توان اثرات منفی را نادیده گرفت، اما می توانیم ادعا کنیم که در اجرای این طرح موفق عمل کرده ایم. 

وی همچنین در یک اظهار نظر گفته است که: بسیاری از مسئولان اقتصادی سایر کشورها نسبت به آثار اجرایی هدفمندی یارانه ها در ایران نظرات مثبتی داشتند!

درحالی که بهمنی با خشنودی از رضایت مسئولان اقتصادی سایر کشورها –که البته عنوان نکرده کدام یک از کشورها- از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در کشور یاد میکند، آنچه از اطلاعات پیرامون بازخورد جهانی هدفمندی یارانه ها در کشور میتوان بدست آورد عبارتند از تقدیر رئیس صندوق بین المللی پول و دبیر کل مجمع جهانی انرژی.

در این میان سال گذشته نیز وزیر اقتصاد گفته بود کارشناسان و مقام‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به شدت تحت تاثیر موفقیت ایران در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته‌اند. شمس الدین حسینی گفته بود که بسیاری از کارشناسان و مقام‌های کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول خواستار استفاده از تجربیات ایران در زمینه موفقیت هدفمندکردن یارانه‌ها بودند.

پیش از این کریستن لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در ایران را مثبت ارزیابی کرده بود و به کشورهای عربی منطقه پیشنهاد کرده بود که از تجربیات ایران استفاده کنند. اما به یک نکته بایستی توجه کرد: اینکه اطلاعات صندوق بین المللی پول از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از چه منبعی بدست آمده است؟

 

پشت پرده تقدیر و تشکرها

نگاهی به گزارش این صندوق که در جولای سال 2011 انتشار یافته نشان میدهد که یکی از همکاران تهیه این گزارش محمدرضا فرزین، یعنی دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها بوده است!



نظر شما :