امریکا سلاح‌های پیشرفته‌تر هسته‌ای می‌سازد

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۲ کد : ۱۹۰۲۶۱۸ سرخط اخبار
ایرنا نوشت:
روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله روز دوشنبه به موضوع تصویب بودجه دفاعی آمریکا درمجلس نمایندگان این کشور که بخش اعظم آن مربوط به تسلیحات هسته ای است،اختصاص دادو نوشت:مجلس نمایندگان 642 میلیارد دلار برای بودجه سال 2013 وزارت دفاع آمریکا'پنتاگون' تصویب کرد که با استناد به آن،نه تنها از تعداد سلاحهای هسته ای موجود و غیر ضرور آمریکا که مربوط به دوران'جنگ سرد' است، کاسته نخواهد شد، بلکه میلیاردها دلار نیز خریدها و برنامه های غیرضرور دیگر خواهد شد.

تبصره ای در این مصوبه تصریح می کند که اگر رئیس جمهور امریکا و یا فرد جانشین او نتواند به وعده اوباما مبنی بر 88 میلیارد دلار ظرف ده سال جهت ارتقاء سطح آزمایشگاههای هسته ای و 125 میلیارد دلار هم برای جایگزین ساختن بمب ها،زیردریایی ها و موشکهای زمین به هوای فرسوده، عمل کند، از تعداد تسلیحات هسته ای موجود کاسته خواهد شد.

این مصوبه تصریح می کند که چنانچه کاستن از بودجه دفاعی لغو نشود، کاهش تسلیحات هسته ای هم ادامه نخواهد یافت.

مصوبه مجس نمایندگان مانع کاهش،ادغام و یا استقرار تسلیحات تاکتیکی در اروپا می شود مگر در شرایطی حاد.

در این بودجه مصوب،60 میلیون دلار برای ساخت یک نیروگاه جدید تولید پلوتونیوم در' نیومکزیکو' پیش بینی شده است تا نوع جدیدی از سلاحهای هسته ای با آن تولید شود.

تصویب این بودجه در حالیست که وزارت انرژی امریکا اعلام کرده است که با امکانات موجود هم، توانایی تولید این سلاحها وجود دارد.

هزینه های پیش بینی شده در این بودجه حدود 6 میلیارد دلار است. سال اینده میلادی 500 میلیون دلار دیگر به این هزینه افزوده می شود که صرف تولید زیردریایی های مسلح به موشک بالستیک خواهد شد.

دولت اوباما خواستار به تعویق افتادن این پروژه شده بود .

دولت اوباما تهدید کرده است تا زمانی که بندهای بسیار نامطلوب مصوبه مذکور حذف نشود، طرح را وتو خواهد کرد.

راین طرح به سنا راه یافته اما هنوز در کمیته مربوطه مانده و به تصویب نرسیده است . سنا از برخی بندهای مصوبه ایرادگرفته است .

به نوشته نیویورک تایمز،هرچند این مصوبه به نظر نمی رسد به تصویب سنا برسد،اما دلیل دیگری است برسلطه جویی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان بر'باراک اوباما' رئیس جمهور دمکرات و نشانه ضعف اوباما در غلبه برآنها.

بودجه تصویب شده در مجلس نمایندگان ، 4 میلیارد دلار بیشتر از رقم پیشنهادی اوباما و 8 میلیارد دلار بیشتر از توافقنامه سال 2011 جمهوریخواهان و دولت است.

بیش از 1 میلیارد دلار از این بودجه به امر تسلیحات هسته ای اختصاص دارد.

برپایه این گزارش، آمریکا و روسیه هریک بیش از 1500 قبضه سلاح هسته ای فعال دارند و هزاران سلاح موجود دیگر هم برای پشتیبانی،ذخیرده شده اند و یا در صف انتظار پیاده شدن ابزار و قطعات مانده اند.

ژنرال 'جیمز کارترایت' نایب رئیس بازنشسته ستاد مشترک ارتش امریکا و فرمانده سابق نیروهای هسته ای این کشور، اخیرا' اعلام کرد که قدرت بازدارندگی آمریکا با 900 کلاهک اتمی هم محقق می شود و در شرایط لازم با نیمی از آنها هم می توان این قدرت را حفظ کرد.

نیویورک تایمز تصریح می کند: اگر آمریکا در صدد انهدام شمار بیشتری از سلاحهای هسته ای اش برنیاید، دیگر نمی تواند به تعهداتش درقبال تسلیحات هسته ای و وارد آوردن فشار بر امیال هسته ای ایران، کره شمالی و یا سایر کشورها عمل کند.

پیمان 'استارت جدید' مصوب سال 2010 میان واشنگتن و مسکو، بر کاستن از تعداد سلاح های استراتژیک فعال دو کشور ه از 2200 قبضه به 1550 قبضه تا سال 2018 دلالت دارد.



نظر شما :