هیگ: بر پایه الگویی قدیمی به سوریه حمله نظامی می‌کنیم

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۰۲۶۰۷ سرخط اخبار

ویلیام هگ گفته است، احتمالا حمله به سوریه به شکل حمله به لیبی نخواهد بود و از الگویی دیگر استفاده خواهد شد؛ الگویی که ناگزیر به استفاده از یک مقدمه ویژه و یک نتیجه‌گیری خاص منجر خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، وی در پاسخ به پرسشی درباره سوریه گفته است: هیچ گزینه‌ای را نمی‌تواند از ذهن دور نگه داشت و چون سوریه در آستانه جنگ داخلی است برای حمایت از زندگی مردم، می‌توانیم به این کشور  به سبک  بوسنی حمله هوایی بکنیم.

بنا بر این گزارش، در حمله به بوسنی که در سال ۱۹۹۵ صورت گرفت، نزدیک چهارصد فروند هواپیما از ناتو به رهبری آمریکا، مواضع صرب‌ها را بمباران کرده و در درون هم نیروهای کروات و بوسنایی علیه صرب‌ها عملیات انجام دادند.




 
این گزارش در ادامه آورده است، سرانجام پس از ۲۲ روز عملیات، بنا بر موافقت‌نامه صلح دیتون، طرفین به صلح رضایت دادند. اگر چنین سناریویی در سوریه هم تکرار شود، ناگزیر یک مقدمه و یک نتیجه از آن مستفاد خواهد شد، مقدمه نخست، این که غرب، کاملا مخالفان و افرادی را از کشورهای دیگر که علیه بشار اسد می‌جنگند، مسلح کند؛ آن هم در حد یک ارتش کامل که از داخل علیه دولت سوریه بجنگند؛ مسأله‌ای که با بمباران هوایی توسط ناتو تکمیل خواهد شد.

اگر هم نتیجه‌ای همچون نتیجه جنگ بوسنی قائل شویم، هدف از اقدام نظامی احتمالی ناتو، نه برکناری بشار اسد، که حمایت از مخالفان برای به قدرت رسیدن در بخش‌هایی از سوریه خواهد بود.

بنا بر چنین سناریویی، طرح تجزیه سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ یعنی بخشی از قدرت و سرزمین سوریه به مخالفان واگذار خواهد شد، به ویژه که رویکرد انگلیس در مسأله سوریه،‌‌ همان رویکرد قدیم ایجاد اختلاف مذهبی است؛ بنابراین، انگلیس به دنبال آن است بخشی از سوریه در دست بشار و علویان باشد و بخش‌های دیگر در اختیار دیگران و این یعنی تلاش برای تجزیه سوریه.


نظر شما :