وزیر خارجه روسیه در راه ایران

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۰۲۵۹۳ سرخط اخبار

اداره اطلاعات و اخبار وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه این کشور چهارشنبه هفته جاری به ایران سفر می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف در تهران در باره اوضاع خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا از جمله مساله سوریه با مقام های ارشد جمهوری اسلامی گفت وگو و مذاکره می کند.
در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: وزیر امور خارجه روسیه با مقامهای ایرانی در باره پیشنهاد روسیه برای برگزاری کنفرانس بین المللی در باره مساله سوریه در مسکو گفت و گو خواهد کرد.
وزارت خارجه روسیه در اطلاعیه خود افزوده است: باید در میان شرکت کنندگان در کنفرانس آتی بین المللی مسکو درباره سوریه در کنار همسایگان سوریه و کشورهای دارای نفوذ بر طرف های سوری، ایران نیز حضور داشته باشد.
در اطلاعیه آمده است: بدون مشارکت ایران امکان تاثیرگذاری سازنده بین المللی در مساله سوریه امکانپذیر نخواهد بود.
'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه این هفته اعلام کرد: ایران کشوری است که بر دولت سوریه نفوذ دارد و از شرکت تهران در کنفرانس مسکو در باره سوریه استقبال می کنیم.
وی افزود: ما می خواهیم کنفرانس مسکو در باره سوریه موثر باشد و اگر همه کشورهای صاحب نفوذ در مساله سوریه در کنفرانس شرکت کنند، موثرتر خواهد بود.ایران از کشورهایی می باشد که بر دولت سوریه نفوذ دارد و این ادعا که ایران جایی در کنفرانس مسکو ندارد و در مساله سوریه مقصر می باشد، سبک سرانه است.
رییس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد که دو معاون وی با نماینده آمریکا در مساله سوریه دیدار و گفت و گو کرده و خود وی نیز با 'کوفی عنان' نماینده دبیر کل سازمان ملل در مساله سوریه گفت و گوی تلفنی کرده و در باره کنفرانس مسکو مذاکره کردند.

وی در رد مخالفت آمریکا با حضور ایران در کنفرانس مسکو گفت: آمریکایی ها واقع بین هستند و در جایی که لازم است به مسایل ایدئولوژیک توجه نمی کنند.
لاوروف گفت: آنها در عراق برای کاهش خطر نیروهای خود در هنگام ترک این کشور با ایران وارد مذاکره شدند و به توافق رسیدند و این رویکرد خوبی است و اگر چنین امکانی برای تامین امنیت نیروهای آمریکایی تامین شد، چرا برای امنیت مردم سوریه بکار گرفته نشود و امیدوارم استاندارد دوگانه در این زمینه اعمال نشود.

 

نظر شما :