تاکید مقام‌های سیاسی عراق بر تداوم تلاش‌ها تا برکناری مالکی

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۰۲۵۸۴ سرخط اخبار

سران عراقی شرکت‌کننده در نشست اربیل در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور تاکید کردند که امضاهای جمع‌آوری شده علیه نخست‌وزیر صحیح بوده و حد نصاب لازم را نیز داراست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی عراق که عصر یکشنبه نشستی را در اربیل کردستان عراق برگزار کردند در پایان نشست خود با ارسال نامه‌ای به جلال طالبانی،‌ رئیس‌جمهوری عراق اعلام کردند که امضاهای جمع‌آوری شده علیه نوری المالکی، نخست‌وزیر کشور صحیح است و تعداد آن‌ها بر اساس قانون اساسی برای دادن رای عدم اعتماد به نوری المالکی کافی است.

در این نشست که به نشست "مشورتی اربیل و نجف" نامگذاری شده ایاد علاوی رهبر فهرست العراقیه، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق و نمایندگانی از جریان صدر حضور داشتند و در آن تاکید کردند که جانشین المالکی حتما باید از ائتلاف ملی حاکم در کشور تعیین شود نه از گروه‌های دیگر.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: حاضران در نشست مشورتی اربیل و نجف برای بررسی آخرین دستاوردهای سیاسی جهت دادن رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر گردهم آمدند و به تلاش‌های خود تا تحقق اهدافشان با استفاده از تمامی مکانیزم‌های قانونی و ممکن ادامه می‌دهند.

در این بیانیه همچنین آمده است: اقداماتی که نوری المالکی و همراهانش برای بی‌اثر کردن قانون اساسی انجام می‌دهند صحیح نیست و تک‌روی‌ها در عراق باید هر چه زودتر پایان یابد.

این در حالی است که جلال طالبانی روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امضاهای جمع‌آوری شده علیه نخست‌وزیر به حد نصاب نرسیده و تلاش برای دادن رای عدم اعتماد به نوری المالکی فعلا منتفی است.

نوری المالکی نیز با صدور بیانیه‌ای با تشکر از مواضع رئیس‌جمهوری عراق در بحران سیاسی این کشور از همگان خواست تا برای پایان دادن به اختلاف‌های سیاسی کشور به سر میز مذاکره بازگردند و از راه دیپلماتیک و مشورت مشکلات را حل‌وفصل کنند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز در پاسخ به یکی از هواداران خود اعلام کرد که برکناری نوری المالکی همچنان در دستور کار گروه‌های عراقی قرار دارد و این امر پایان نیافته است.



نظر شما :