رهبر جدید اپوزوسیون کیست؟

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۳ کد : ۱۹۰۲۵۷۰ سرخط اخبار

"عبد الباسط سیدا"، رئیس جدید شورای مخالفان خارج‌نشین سوریه از کردهای مقیم سوئد است که به گفته معارضان سوری از تجربه سیاسی چندانی هم برخوردار نیست.

به گزارش فارس،‌ "عبد الباسط سیدا" که دیشب به سمت رئیس شورای ملی معارض سوریه انتخاب شد، از کردهای مقیم سوئد است که حدود 20 سال است در این کشور اقامت دارد.

"عبد الباسط سیدا" باستان شناس و کارشناس تمدن‌های قدیمی و باستانی و صاحب چندین تالیف در حوزه قضایای کردستان و اندیشه و فکر عربی است.

انتخاب "عبد الباسط سیدا" پس از توافق مسئولان مجلس موسوم به شورای ملی سوریه صورت گرفت و از این حیث وی فردی "اصلاح طلب" و "مستقل" توصیف شده است.

"منذر ماخوس"، هماهنگ کننده روابط خارجی شورای ملی سوریه در اروپا درباره "عبد الباسط سیدا" می‌گوید که "وی تجربه سیاسی چندانی ندارد،‌ اما همه [غربی‌ها] او را قبول دارند".

دیگر مسئولان شورای ملی سوریه نیز درباره "عبد الباسط سیدا" گفته‌اند که وی معارضی است که عضویت هیچ یک از احزاب را ندارد و به عضویت هیچ حزبی در نیامده و او را باید از جمله کردهای میانه‌رو نامید.

"عبد الباسط سیدا" را باید جزو اولین گروه معارضان سوری برشمرد که اقدام به تاسیس شورای ملی سوریه در اکتبر 2011 کرد و یکی از اعضای دفتر اجرایی شورا و رئیس دفتر حقوق بشر آن به شمار می‌آمد.

"عبد الباسط سیدا" درباره آن دوره در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی که سال گذشته آن را انجام داد می‌گوید:" من و 24 استاد دانشگاه و کارشناس سوری از سراسر نقاط جهان تصمیم گرفیتم که در نشست استانبول در آگوست 2011 شرکت کنیم و به این باور رسیدیم که باید شورایی ملی تاسیس کنیم. در آن زمان این اقدام ما چون رویا بود."

"عبد الباسط سیدا" در سال 1956 در "عامودا" در استان "الحسکة" به دنیا آمد که اکثریت ساکنان آن کُرد هستند.

وی مدرک دکترای خود در رشته فلسفه را از دانشگاه دمشق دریافت کرد تا از آنجا برای تدریس در دانشگاه‌های لیبی به مدت سه سال راهی این کشور شود.

پس از آن "عبد الباسط سیدا" در سال 1994 برای تدریس تمدن‌های قدیمی راهی سوئد شد تا در آنجا افزون برآن به تحقیق و نوشتن کتاب هم بپردازد.

"عبد الباسط سیدا" می‌گوید که برای مدت‌ها طولانی علیه نظام سوریه که حزب بعث از 40 سال پیش تاکنون برآن حاکمیت دارد، فعالیت سیاسی سری داشته است.

نزدیکان "عبد الباسط سیدا" می‌گویند که او یکی از فعالان جنبش کردی سوریه است که طی دهه‌های گذشته فراتر از یک قیام علیه نظام سوریه می‌نمود.

پس از مهاجرت به اروپا وی به عنوان یک فعال حقوق کردی به فعالیت‌های خود ادامه داد و در کنفرانس‌ها و نشست‌ها و دیدارهای بی‌شماری در این حوزه در اروپا شرکت کرد.

دوستانش او را فردی "آرام و متعادل" توصیف می‌کنند و او طی سال گذشته با وجود تغییر و تحولات خطرناکی که سوریه با آن مواجه بود، نسبتا از رسانه‌ها دور بود.

"عبد الباسط سیدا" چندین کتاب تالیف کرده است و اولین کتاب او در بیروت تحت عنوان "وضعیت منطقی و میراث عربی – نمونه اندیشه‌های فلسفی زکی نجیب محمود" چاپ و منتشر شد.

از دیگر کتاب‌های سیدا باید از کتاب "قضیه کردی در سوریه – متون فراموش شده درباره مصایب بی‌پایان کردهای سوریه" و "ذهنیت فریب‌کاری و نادیده انگاری – رسانه‌های عربی به عنوان نمونه" و مجموعه مقالاتی درباره تاریخ ادیان و اندیشه سیاسی یاد کرد.




نظر شما :