فرانسوی ها باربازگشت از افغانستان را بستند

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۰۲۵۳۶ سرخط اخبار
به دنبال کشته شدن چهار سرباز فرانسوی در افغانستان، رئیس‌جمهور این کشور تاکید کرد: خروج نیروهای نظامی کشور فرانسوی از افغانستان از ماه آتی (ژوئیه) آغاز خواهد شد و تا پایان سال 2012 میلادی به اتمام خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد: فرانسه به کشته شدگان در بمب‌گذاری انتحاری در افغانستان ادای احترام ملی می‌کند و پنج سرباز مجروح به سرعت به کشور بازگردانده می‌شوند.

اعلام برنامه خروج این نیروها، تنها چند ساعت پس از کشته شدن چهار سرباز فرانسوی و زخمی شدن پنج تن دیگر انجام می‌گیرد. روز شنبه یک بمب‌گذار انتحاری به کاروان نیروهای ناتو در ولایت کاپیسا حمله کرده و بمب همراه خود را منفجر کرد. گروه طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

فرانسوا اولاند در زمان رقابت‌های انتخاباتی خود، خروج نیروهای فرانسوی تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی را از برنامه‌های خود اعلام کرده بود. قرار است تمامی نیروهای ناتو دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج شوند.

اولاند در بیانیه خود همچنین تصریح کرد: تا زمان خروج از افغانستان باید به تعهدات خود به سربازان فرانسوی که همان حفظ امنیت آنهاست، به طور کامل عمل کنیم. من در اینجا این اقدام را تضمین می‌کنم.

اولاند در شهر تول فرانسه در مراسم بزرگداشت قتل‌عام غیرنظامیان توسط نازی‌ها در تاریخ 9 ژوئن 1944 تاکید کرد: این حمله هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد؛ نه باعث شتاب و نه به تاخیر انداختن برنامه‌های ما نمی‌شود.

در هفته‌های اخیر خشونت‌ها در افغانستان شدت یافته است. در این مدت گروه طالبان نیروهای افغان را در کنار ۱۳۰ هزار نیروی خارجی حاضر در این کشور هدف حمله قرار داده است.

ادای احترام ملی

مقام‌های افغان می‌گویند، فرد مهاجم در حمله روز شنبه در حالی که برقع به سر داشته است، به نیروهای ناتو حمله کرده است و چند غیر نظامی افغان نیز در این حمله زخمی شدند.

اولاند در بیانیه خود گفت که از نیروهای کشته شده "قدردانی ملی" به عمل خواهد آمد. وی گفت تا قبل از خروج کامل، نیروها باید وظایف خود را انجام دهند، اما این کار باید با احتیاط نسبت به سلامت جان آنها صورت گیرد.

در حال حاظر فرانسه با ۳ هزار و ۳۰۰ نیرو، پنجمین کشور از لحاظ تعداد نیرو در ناتو است. از سال ۲۰۰۱، ۸۷ تن از نیروهای فرانسوی در افغانستان کشته شده‌اند.

در پی کشته شدن چهار سرباز فرانسوی دیگر در ولایت کاپیسا در ژانویه گذشته، نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین این کشور گفت فرانسه تا سال ۲۰۱۳ میلادی از افغانستان خارج خواهد شد اما اولاند در رقابت‌های انتخاباتی خود، زمان خروج این نیروها را یک سال به جلو انداخت.
 

نظر شما :