درخواست امریکا از ایران در آستانه مذاکرات

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۰۲۴۱۳ سرخط اخبار

آمریکا که در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ عادت به فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته، در آستانه مذاکرات مسکو با تکرار طرح توقف غنی‌سازی ایران خواستار مجوز ایران برای بازرسی از سایت پارچین شده است.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی "بیزنس ویک"، "رابرت وود" در سخنرانی روز گذشته خود برای هیأت 35 کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا غنی‌‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند و تأکید کرد که غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت چندین بمب اتم کافی است.

این اظهارات نماینده آمریکا علیه ایران در شرایطی مطرح می‌شود که با نزدیک شدن مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو، غرب تلاش می‌کند علیه برنامه هسته‌ای ایران فضاسازی کند و آن را نظامی جلوه دهد.

یک روز پس از مذاکرات بغداد، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد و در آن به پیدا شدن ذرات اورانیوم 27 درصدی در سایت فردو اشاره شد که در همان گزارش علت احتمالی آن اختلالات فنی ذکر شد.

مدت‌هاست رسانه‌های غربی با شایعه سازی درباره این سایت سعی دارند بخشی از "ابعاد نظامی احتمالی" ذکر شده در گزارش‌های مدیر کل آژانس را با تکرار این موضوع توجیه نموده و ممانعت ایران از دسترسی به این سایت نظامی را دلیلی بر انحراف تهران از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ذکر کنند.

اما چند روز است که رسانه‌های غربی و در رأس آن یک اندیشکده آمریکایی با انتشار تصاویری ماهواره‌ای سعی در القای این امر به مخاطبان دارند که ایران در حال انجام عملیاتی جدید در سایت پارچین و یا همان عملیات پاکسازی است.

علیرغم آنکه "علی اصغر سلطانیه"، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود در صورت توافق بر «چارچوبی مشخص» که در آن انتظارات و تعهدات دو طرف لحاظ شده باشد، بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت از هر محلی که مورد نظرشان است، بازدید به عمل آورند، رابرت وود با تلاش برای نظامی جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر ایران چیزی برای مخفی کردن ندارد چرا مانع از دسترسی و انجام تلاش‌های پاکسازی آژانس می‌شوند.

علیرغم تمامی همکاری های ایران در زمینه هسته‌ای و ابراز امیدواری دو طرف ایران و 1+5 از مذاکرات صورت گرفته، وود مدعی شد: تاریخ درباره رسیدن به یک توافق خوشبین نبوده است. ما قبلاً‌ بارها این نمایش با ایران را مشاهده کردیم.

وی همچنین از ایران خواست تا هرچه سریعتر خواستار تعطیلی "فوردو" شد و گفت اگر خواستار کاهش عدم اعتماد بین ایران و جامعه بین‌الملل هستیم می‌بایست "فوردو" تعطیل شود.




نظر شما :