مناظره حامیان مرسی و شفیق

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۰۲۳۹۰ سرخط اخبار
برگزاری مرحله دوم انتخابات مصر میان محمد مرسی به عنوان نامزد انقلاب مصر و احمد شفیق از بازماندگان رژیم سابق شب گذشته موضوع اصلی برنامه شبانگاهی الجزیره بود. به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شبانگاهی "جهت مخالف" (الاتجاه المعاکس) الجزیره شب گذشته به موضوع انتخابات مصر و حضور بازماندگان رژیم سابق در آن اختصاص داشت."فیصل القاسم" مجری جنجالی این برنامه الجزیره که همواره به صورت پیدا و پنهان سعی دارد حاضران در نشست را با هم درگیر کند، شب گذشته "احمد ابوبرکه" مشاور حقوقی حزب آزادی و عدالت را به عنوان حامی نامزد اخوان المسلمین و "نبیل شرف الدین" روزنامه نگار مصری را به عنوان حامی شفیق دعوت کرده بود.

رای 70 درصدی مردم مصر به نامزدهای انقلابی

مجری الجزیره در ابتدای این برنامه سوالات متعددی را خطاب به حاضران در مناظره مطرح کرد. البته بر خلاف روال برنامه جهت مخالف در برنامه شب گذشته خبری از نظرسنجی از مخاطبان درباره موضوع برنامه نبود.
مجری الجزیره با اشاره به نتایج انتخابات مصر اظهار داشت: آیا 70 درصد آرای مردم مصر به نامزدهای انقلابی اختصاص نیافته است؟ آیا شما قبول دارید که مبارک در دادگاه محکوم شده است پس به طور کامل می توان گفت که شفیق نیز در همین راستا مجرم و متهم است؟ بهتر نیست که مردم به جای رای به یک بازمانده رژیم مبارک، به خود شخص مبارک رای بدهند؟ (با تمسخر) آیا امتحان کردن فردی که در رژیم گذشته امتحان پس داده خطا نیست؟

اتهام به اخوان درباره همکاری با رژیم مبارک

در پاسخ به این سوالات که نوک پیکان آن شخصیت و عملکرد احمد شفیق را زیر سوال می برد و او را شخصیت سرسپرده به رژیم سابق معرفی می کرد، شرف الدین روزنامه نگار حامی شفیق ادعا کرد: اخوان در زمان حکومت مبارک با این رژیم همکاری داشتند و خود از بازماندگان رژیم سابق محسوب می شوند. آنها نتایج انتخابات را در زمان مبارک پذیرفتند.

شفیق برای مصر افتخار آفرین بوده است

وی افزود: این همه جوسازی رسانه ای علیه 6 میلیون نفری که به شفیق رای داده اند چه معنا دارد؟ شفیق مردی پاک بوده و در گذشته برای مصر افتخار آفرین بوده است.
در پاسخ به این اظهارات شرف الدین، ابوبرکه به عنوان حامی نامزد اخوان اظهار داشت: اگر 6 میلیون نفر به شفیق رای داده اند در مقابل آن 15 میلیون نفر به نفع نامزدهای ضد رژیم گذشته و انقلابی رای خود را به صندوق انداخته اند.
در ادامه این مناظره روزنامه نگار حامی شفیق در توجیه اقدامات شورای نظامی در جریان انتخابات اظهار داشت: . رئیس جمهور آینده باید به اعضای شورای نظامی به علت پایبندی به رای مردم مدال افتخار بدهد.

به محمد مرسی تبریک می گوییم

وی افزود: اخوان المسلمین می خواهد به علت درد و رنجی که در دوران مبارک کشیده از مردم انتقام بگیرد. مشکل اخوان این است که مصالح خود را به منافع ملت مصر ترجیح می دهد.

نبیل شرف الدین افزود: شفیق ریس جمهور آتی مصر خواهد شد و من مخالف این ایده هستم که می گویند آرای حمدین صباحی، ابوالفتوح به سوی مرسی می رود. حتی بسیاری از میزان آرای آنها در دور دوم به شفیق گرایش پیدا می کند.همه باید به آرای شفیق احترام بگذاریم البته اگر مرسی آرای بیشتری در دور دوم بدست آورد، ما به وی تبریک خواهیم گفت.در ادامه این مناظره مشاور حقوقی حزب آزادی عدالت (وابسته به اخوان المسلمین) بار دیگر تاکید کرد: در برابر 6 میلیونی که به شفیق رای دادند 15 میلیون رای در مخالفت با وی به صندوقهای اخذ رای ریخته شده است.

اخوان المسلمین سازش پذیر نبوده است

وی در رد ادعای روزنامه نگار مصری در زمینه همکاری اخوان و رژیم مبارک، اظهار داشت: تاریخ اخوان نشان می دهد که آنها هرگز سازش پذیر نبوده اند و همواره در جهت آرمانهای ملی مردمی گام برداشته اند. اتهام زدن به اخوان در این زمینه که آنها را بازماندگان رژیم هستند درست و اخلاقی نیست.

حامی محمد مرسی اظهار داشت: اظهار نظر در این مسئله که اخوان تمامیت خواه است واقعیت ندارد. شما باید بدانید که در همه کشورها هماهنگی دولت و پارلمان به پیشبرد اهداف کشور منجر می شود و به همین دلیل اخوان با نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است.

حضور قاتل انقلابیون در انتخابات غیرقانونی بود

وی با اشاره به پذیرش نامزدی شفیق در انتخابات اظهار داشت: حضور احمد شفیق در انتخابات غیر قانونی بود و بر مبنای قوانین جدید مصر وی هرگز حق نامزد شدن در انتخابات را نداشت. شفیق قاتل انقلابیون مصر است و اسناد و مدارک موجود این مسئله را به اثبات می رساند.

شفیق مبارک را الگوی واقعی خود می داند

وی افزود: سابقه احمد شفیق نشان می دهد وی هیچ قانونی را قبول ندارد و در دوران حکومتش همواره با زد و بند با تاجران و سرمایه داران امور کشور را مدیریت می کرد. شفیق حتی در اظهار نظری گفته است که مبارک را تنها اسوه و الگوی واقعی خود می داند و مبارک برای وی همواره در همین جایگاه باقی خواهد ماند.

واگذاری 40 هزار مترمربع ملک به شورای نظامی در ازای حضور در انتخابات

ابوبرکه با اشاره به پشت پرده موافقت شورای نظامی با حضور شفیق در انتخابات اظهار داشت: وی 40 هزار متر مربع از املاک خود را در بهترین مناطق مصر به مقامات ارشد شورای نظامی واگذار کرد تا مقدمات حضور وی را در انتخابات فراهم کنند که اسناد آن وجود دارد. (مشاور حقوقی حزب آژادی و عدالت در این لحظه سندی ملکی را که در دست داشت جلو ی دوربین گرفت).
وی افزود: شفیق فردی فاسد، ضد مردم و مستبد است و مصر را به سوی قهقرا سوق می دهد. رای به شفیق رای به بازگشت رژیم مبارک در مصر است.
 

( ۱ )

نظر شما :