سوریه یک گام به جنگ داخلی نزدیک‌تر شد

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۳ کد : ۱۹۰۲۳۶۶ سرخط اخبار

در حالی که با مطرح شدن طرح صلح کوفی عنان، امیدها به تغییر وضعیت در سوریه و فروکش کردن ناآرامی‌ها در این کشور بیشتر شده بود، در پی اوج‌گیری دوباره درگیری‌ها، مخالفین بشار اسد اعلام کرده‌اند، دیگر به انجام مفاد این طرح پایبند نخواهند بود.

به گزارش «تابناک»، گروه مخالفین مسلح بشار اسد به نام «ارتش آزاد سوریه» ضمن اعلام این موضوع، خواستار برقراری منطقه «پرواز ممنوع» در سوریه نیز شده است.

در همین باره، خبرگزاری «دویچه وله» گزارش داد «سامی الکردی»، سخنگوی این گروه اواخر وقت روز گذشته اعلام کرده این گروه دیگر به طرح صلح عنان وفادار نیست و موجودیت این طرح، تنها روی کاغذ مطرح بوده است.

الکردی ادعا کرده، دلیل خروج آن‌ها از این طرح، پایبند نبودن دولت بشار اسد به آن بوده است؛ بنابراین، تقاضای برقراری منطقه «پرواز ممنوع» از سوی این گروه با هدف نهایی سقوط دولت اسد مطرح شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که خود بشار اسد در روزهای گذشته، ضمن محکوم کردن جنایت‌ها در شهر «حوله» و اشاره به خشونت‌های انجام گرفته از سوی برخی گروه‌های مخالف، نسبت به وقوع یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه هشدار داده بود.

در حقیقت، تحولات کنونی سوریه به سمتی است که وقوع چنین چندان چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد. در تازه‌ترین تحول، روز گذشته ائتلاف جدیدی از نیروهای مسلح مخالف بشار اسد اعلام موجودیت کرد که هدف خود را «بسیج عمومی برای سرنگونی بشار اسد» اعلام نموده است.

این گروه که نام «ائتلاف نظامی جبهه انقلابیون سوریه» را برای خود برگزیده، از همه گروه‌های مسلح مخالف دولت دعوت کرده با پیوستن به آن، دست به اقدام نظامی علیه بشار اسد و دولت وی بزنند.

این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که ناظران بین‌المللی در هفته‌های گذشته به شدت نسبت به درگیر شدن سوریه در یک جنگ داخلی طولانی مدت و تمام عیار هشدار می‌دهند.

این امر به ویژه با توجه به وجود حمایت‌های خارجی موجود از مخالفین بشار اسد، نمود بارزتری پیدا می‌کند، زیرا دولت‌های عرب سنی مذهب منطقه، به ویژه عربستان و قطر از مدت‌ها پیش ضمن استقبال از هر گونه تحولی که منجر به سقوط دولت اسد شود، توسل به هر گزینه‌ای، از جمله مسلح کردن گروه‌های مخالف را در دستور کار خود گذاشتند.

به این ترتیب، آنچه هم‌اکنون بیش از هر چیز سوریه را تهدید می‌کند، بروز جنگی داخلی در قالب یک درگیری قومی و مذهبی است که به واسطه دخالت کشورهای خارجی، به پیامدهای ناگواری برای سوریه و کل منطقه منتهی شود.


نظر شما :