چین پانتا را به هند کشید

۱۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۰۲۳۳۵ سرخط اخبار

با توجه به افزایش قدرت نظامی و اقتصادی چین، وزیر دفاع آمریکا عازم هندوستان شده است تا در خصوص تغییر راهبرد واشنگتن در قبال آسیا با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "لئون پانتا" امروز سه‌شنبه به منظور گفت‌وگوهایی در خصوص تغییر راهبرد واشنگتن در قبال آسیا عازم هند شد.
پانتا در نظر دارد در حین این سفر دو روزه خود در ارتباط با گسترش روابط دفاعی با هند، تلاش ناتو در افغانستان و قدرت رو به رشد نظامی و اقتصادی چین در منطقه با مقامات کشور هند بحث و گفت‌وگو کند.

وزیر دفاع آمریکا در صدد است امروز بعدازظهر با "مانموهان سینگ" نخست‌وزیر هند و "شیو شانکار منون" مشاور امنیت ملی هند دیدار کند و روز چهارشنبه، فردا، یک سخنرانی سیاسی ایراد خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، در برنامه کار راهبرد جدید "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا که در ماه ژانویه سال جاری میلادی منتشر شد، هندوستان تنها کشوری بود که نامش به عنوان شریک حیاتی آمریکا آورده شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که دو کشور هند و آمریکا سنت‌ها دموکراتیک و نگرانی‌های مشابهی درباره مواضع چین و تهدیدات افراط‌گرایان در آسیای جنوبی دارند.

گرچه فروش تسلیحات آمریکا به دهلی نو در یک دهه گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است، هندوستان در آوریل 2011، تلاش‌های پیمانکاران آمریکایی برای قرارداد جت‌های جنگنده به ارزش 12 میلیارد دلار را رد کرد و هم‌اکنون "داسول" فرانسه در تلاش برای گفت‌وگوهای اختصاصی برای چنین قراردادی است.
سفر به هند، بخشی از تور 9 روزه پانتا به آسیا است که پس از توقف‌های وی در ویتنام و سنگاپور صورت می‌گیرد. پانتا در سفر خود به ویتنام و سنگاپور بر طرح‌های آمریکا به منظور تقویت حضور دریایی در مواجهه با چین تأکید داشت.


نظر شما :