گفت‌وگوی هند و چین در مورد ایران

۱۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۰ کد : ۱۹۰۲۳۱۲ سرخط اخبار

انتظار می رود هند و چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در پکن، مذاکرات دو جانبه ای را در مورد ایران برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار فارس در دهلی نو، اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای قرار است در اواخر هفته جاری در پکن برگزار شود و تحلیل رسانه های هندی بر آن است که چین و هند مذاکرات دو جانبه ای را در مورد برخی مسائل کلیدی مانند ایران داشته باشند.

سازمان همکاری های شانگهای شامل روسیه، چین و کشورهای آسیایی مرکزی از جمله قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستتان و تاجیکستان است که دارای منابع سرشار انرژی هستند.

از آنجا که سال جاری به عنوان سال دوستی هند و چین نامیده شده، دو طرف درصدد راه اندازی نشست های دوجانبه ای میان اس ام کریشنا وزیر خارجه هند و نیز یانگ جیچی همتای پکنی آن هستند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود که با عملیاتی شدن تحریم های آمریکا و غرب علیه تهران، وزرای دو کشور مذاکراتی را برای شکستن بن بست موجود در مذاکرات هسته ای و نیز تحریم ها علیه ایران، برگزار کنند.

چین و هند به ترتیب حدود 20 و 10 درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق ایران وارد می کنند و با وجود تحریم ها و عملیاتی شدن آن، دو کشور دارای سیاست های مختلفی در رابطه با تهران داشته اند.

پکن و دهلی نو ، مخالف هر گونه طرح اجباری برای هدف قرار دادن ایران هستند و تمایل به حل و فصل مسائل از طریق گفت و گو دارند.




نظر شما :