هیگ:انگلیس آمادگی دخالت نظامی در سوریه را ندارد

۱۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۱ کد : ۱۹۰۲۲۲۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی کاملا مشابه با وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد انگلیس آمادگی مداخله نظامی در سوریه را ندارد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، وزیر خارجه انگلیس در حالی که خود را برای گفتگو با گروههای مخالفان در سوریه آماده می‌کند، گفت که دولت انگلیس در حال حاضر آمادگی تجهیز تسلیحاتی گروههای مخالف در سوریه یا دخالت نظامی در سوریه را ندارد.

علی‌رغم این، ویلیام هیگ که با برنامه رادیویی «تودی پروگرام بی‌بی‌سی» گفتکو می‌کرد تأکید کرد: «هیچ گزینه‌ای برای اقدامات بین‌المللی آتی ملغی نیست.»

هیگ ادامه داد در صورتی که طرح صلح کوفی‌عنان به نتیجه‌ای نرسد، «ما مجبوریم تمام گزینه‌ها را بررسی کنیم.»

وزیر خارجه  انگلیس گفت: «ما باید این کار [بررسی گزینه‌ها] را با همیاری متحدانمان انجام دهیم و البته باید همواره به خاطر داشته باشیم که چه اقداماتی را می‌توان در شورای امنیت به تصویب رساند، و چه اقداماتی عملی و موثر هستند.»

وی افزود: «بنابراین ما در حال حاضر هیچ گزینه‌ای را مستثنی نمی‌کنیم، اما چنانکه بارها گفته‌ام، مداخله نظامی در سوریه باید بسیار در مقیاسی به مراتب گسترده‌تر از لیبی انجام شود و از حمایت بین‌المللی گسترده برخوردار باشد. بنابراین، ما در حال حاضر در چنین مرحله‌ای قرار نداریم.»

اظهارت ویلیام هیگ به دنبال اذعان هیلاری کلینتون به شکست مدل لیبی در سوریه صورت گرفت. وزیر خارجه آمریکا نیز امروز در جمع دانشجویان دانمارکی اظهار کرد با هر گونه دخالت نظامی در سوریه، مانند لیبی، مخالف است.

کلینتون، تنوع قومی، وجود اختلافات گسترده‌تر قومی و عدم اتحاد مخالفان در سوریه را دلیل مخالفت با مداخله نظامی در سوریه عنوان کرد و تأکید کرد افزون بر این دلایل، مخالفت چین و روسیه در سازمان ملل متحد، مداخله نظامی در سوریه را ناممکن می‌کند.

علی‌رغم این، پیش از این نماینده آمریکا در سازمان ملل، «سوزان رایس»، هشدار داده یود، آمریکا در صورت عدم اقدام جدی شورای امنیت علیه سوریه، خارج از موازین سازمان ملل دست به اقدام علیه دمشق خواهد زد.

اظهارات «سوزان رایس» نیز در تناقض اساسی با بیانات وزیر دفاع آمریکا قرار گرفت که گفته بود هر گونه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، تنها منوط به صدور قطعنامه حمله از سوی شورای امنیت خواهد بود.

آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند از یک سو با تجهیز کردن گروه‌های مخالف دولت و از سوی دیگر با تهدید به حمله نظامی دولت بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.

با این وجود، چنانکه به نظر می‌رسد دستپاچگی برای صید ماهی از آب گل‌آلود سوریه، باعث شده است آنها اظهاراتی ضد و نقیض در این خصوص مطرح کنند.    

نظر شما :