احتمال حمله اسرائیل به ایران در کل منتفی است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۹۰۰۶۸۹ سرخط اخبار

نویسنده مجله آمریکایی "آتلانیتک" با اشاره به ازسرگیری مذاکرات 1+5 با ایران، تاکید آمریکا بر رویکرد دیپلماسی در قبال تهران و برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل، احتمال حمله به ایران را در کل منتفی دانست.

به گزارش فارس، "جیمز فالوز" نویسنده مجله آمریکایی "آتلانتیک" بار دیگر در قالب گزارشی به معمای ایران و اسرائیل و این سوال پرداخته است که آیا احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران در مقایسه با یک ماه گذشته کاهش داشته است یا خیر؟

جیمز در این گزارش به تحولات مختلفی به خصوص از سرگیری مذاکرات 1+5 با ایران و همچنین بیانیه های صادر شده از سوی مقامات مختلف امنیتی اسرائیل و دیگر مقامات در انتقاد از رویکرد "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال برنامه هسته ای تهران و شتابزدگی وی برای اقدام نظامی علیه ایران اشاره کرده است.

* آغاز جنگ علیه ایران برای نتانیاهو دشوار است

جیمز در گزارش خود می نویسد: جنگ در دست اقدام نیست؛ حقیقت این است که برای نتانیاهو بسیار دشوار است که در شرایطی که مذاکرات هسته ای در حال انجام شدن هستند و دور بعدی این مذاکرات نیز برای تاریخ 23 مه سال جاری برنامه ریزی شده است، یک اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را به راه بیندازد؛‌ یا اینکه وقتی "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا صراحتا بعد از دور بعدی مذاکرات با ایران اعلام کند که بر اساس تفکر او این مذاکرات نتیجه می دهند و باید به آن زمان داد، در این صورت نیز آغاز جنگ با ایران برای نتانیاهو دشوار خواهد بود.

نویسنده مجله آتلانتیک نوشت: پیش بینی من این است که اوباما می گوید که این حرف را تقریبا بدون اهمیت به اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد، می زند زیرا به نفع اوست که تا بعد از ماه نوامبر (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) برای کوتاه مدت هم که شده است بحران های بین المللی را از بین ببرد.

* مقامات امنیتی سابق اسرائیل حمله به ایران را "ایده ای احمقانه" می دانند

در ادامه این گزارش آمده است: پیش بینی دیگر این است که ممکن است مذاکرات جواب ندهند زیرا به نفع نظام ایران است که قابلیت های هسته ای بالقوه خود را حفظ کند؛ آنها اخبار را تماشا می کنند و می دانند که آمریکایی ها چه بلایی سر "صدام حسین" و "معمر قذافی" که قابلیت هسته ای نداشتند، آوردند.

جیمز نوشت: این نیز حقیقت دارد که بسیاری از چهره های اسرائیلی از جمله "ایهود اولمرت" نخست وزیر سابق و "یواال دیسکین" رئیس سابق سرویس امنیت داخلی اسرائیل قاطعانه مخالفت خود را با موضع نتانیاهو در قبال ایران اعلام کرده اند؛ دیسکین نیز به "مئیر داگان" رئیس سابق سرویس اطلاعاتی اسرائیل پیوسته است و این افراد نیز از جمله مقامات اسرائیلی هستند که بر این باورند که حمله "پیشگیرانه" علیه ایران احمقانه است.

جیمز در ادامه گزارش خود به سه نوع نگرش درباره انتقاد مقامات اطلاعاتی و نظامی سابق و فعلی اسرائیل از رویکرد نتانیاهو در قبال ایران هسته ای اشاره کرده و نوشته است:

* مخالفت سران سابق امنیتی اسرائیل از جنگ با ایران به دلیل "عقل سلیم" آنهاست

نگرش اول: این سران سابق امنیتی اسرائیل چیزی را می گویند که درک کرده اند زیرا آنها بر این باورند که نتانیاهو و "ایهود باراک" وزیر جنگ اسرائیل درباره اقدام نظامی علیه ایران جدی هستند؛ اگر سران سابق امنیتی اسرائیل فکر می کردند که نتانیاهو در حال بلوف زدن درباره ایران است، دلیلی نداشت که در موضع انتقادی بر بیایند.

جیمز ادامه داد: هر زمان که یکی از این سران سابق امنیتی اسرائیل انتقاد علنی از نتانیاهو می کنند، من (شاید اشتباه باشد اما) اینطور تصور می کنم که آنها اطلاعات خاصی دارند و یا حداقل اینکه یک "عقل سلیم" دارند و می دانند که نتانیاهو و باراک به تصمیم گیری برای جنگ با ایران نزدیک تر شده اند‌،‌ بنابراین آنها در تلاشند تا نتانیاهو و باراک را از حرکت به سوی حمله به ایران متوقف کنند. بنابراین،‌ این نوع دیدگاه خاص باید شما را نگران کند.

نگرش دوم: این سران امنیتی سابق اسرائیل آدم های صبوری نیستند و صرفا انگیزه آنها از این انتقادات ازخودگذشتگی محض است؛‌ به نظر می رسد که آنها تمایل به مشاغل سیاسی برای خود دارند و بنابراین انتقادات آنها را می توان از این جنبه در نظر گرفت.

نگرش سوم: اهمیتی ندارد که این سران امنیتی سابق اسرائیل چه می گویند؛‌ "ایهود اولمرت" نخست وزیر رو سیاه سابق اسرائیل است، کسی که برعکس نتانیاهو اسرائیل را وارد جنگ های بحث برانگیزی کرده است. این شرایط در مورد سایر روسای سابق امنیتی اسرائیل نیز مطرح است.

جیمز در ادامه نوشت: تصور کنید که "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در حال فکر کردن به راه اندازی نوعی حمله در خاورمیانه باشد. (اوباما در حقیقت مخالف ایران است اما سال بعد و یا سال بعد از آن چی می شود؟). حالا اینطور تصور کنید که درباره برنامه احتمالی اوباما یک بحث عمومی به وجود بیاید و تعدادی از روسای سابق سازمان سیا مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: (در این صورت) آیا اوباما صرفا به این دلیل که "مایکل هایدن" رئیس سابق سیا در "دیدار با مطبوعات" این طرح را محکوم می کند از آن دست می کشد؟ اگر سایر ژنرال های سابق آمریکایی نیز از این طرح انتقاد کنند و اوباما را یک ابله بخوانند چه می شود ؟ (آیا باز هم اوباما از طرح خود صرف نظر می کند؟). آیا اوباما استراتژی امنیت ملی خود را به خاطر اینکه "تامی فرانکز" ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا آن را دوست ندارد، تغییر می دهد؟

جیمز نوشت: من اینطور فکر نمی کنم.

در ادامه گزارش "آتلانتیک" آمده است که اینطور تصور می شود که مخاطب انتقادات افرادی مانند دیسکین و داگان، مقامات اطلاعاتی فعلی اسرائیل باشد؛ کسانی که هنوز هم مشغول دادن گزارش به نتانیاهو هستند.

جیمز نوشت: منطقی است که تصور کنیم که "تمیر پاردو" رئیس فعلی موساد مخالف اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران باشد؛ او این موضوع را به نتانیاهو می گوید و نتانیاهو نیز آن را رد می کند. آیا در این صورت پاردو استعفا می کند؟ احتمالا نه!

جیمز در ادامه گزارش خود با طرح این سوال که آیا پاردو به عملی شدن تصمیم نتانیاهو برای حمله به ایران کمک می کند یا خیر، نوشت: بله، کمک می کند، همانطور که "بنی گانتز" فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی کمک می کند؛ حقیقت این است که نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل کسانی هستند که با حمایت از سوی کابینه تصمیم حمله به ایران را می گیرند.

* در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام اسرائیل، حمله به ایران برای نتانیاهو مفهوم سیاسی ندارد

نویسنده "آتلانتیک" در ادامه گزارش خود آورده است: در حال حاضر مهم ترین دلیلی که می تواند به شما کمک کند که یک نفس راحت بکشید، این است که به نظر می رسد که نتانیاهو قصد شرکت در انتخابات زودهنگام را دارد؛‌ او در شرایط فعلی (میان یهودیان) محبوب است و مخالف او (حزب کادیما) ضعیف است؛ به نظر می رسد که نتانیاهو قصد دارد تسلط خود را بر قدرت تحکیم کند و احتمالا ائتلاف خود را مجددا سازماندهی کند و احزاب میانه رو را وارد کابینه خود کند و برخی از افراد بی عقل را نیز از کابینه خود بیرون کند.

در این گزارش آمده است: آغاز حمله به ایران برای نتانیاهو که در آستانه انتخابات قرار دارد، مفهوم سیاسی ندارد؛ نتانیاهو فردی نسبتا محتاط است (با مقایسه سابقه جنگی او با ایهود اولمرت) و در هر صورت کمپین انتخاباتی نیز همزمان با مذاکرات 1+5 برگزار می شود.

جیمز نوشت: سوالی که در این لحظه باید پرسید این است که "دقیقا چه زمانی این انتخابات برگزار می شوند؛ اگر این مذاکرات در ماه آگوست برگزار شود و با تصور اینکه نتانیاهو می تواند کابینه خود را در مدت 4 تا 8 هفته تشکیل دهد، در این صورت این امر تا آخر سپتامبر و یا اوایل اکتبر زمان می برد و هنوز هم زمان برای حمله به ایران پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد؛ اما اگر انتخابات اسرائیل تا سپتامبر برگزار نشود، در این صورت به نظر می رسد که نتانیاهو زمانی برای آغاز حمله به ایران نداشته باشد و همانطوری که من پیشتر نوشتم، اگر نتانیاهو تا قبل از نوامبر به ایران حمله نکند، تردید دارم که او اصلا چنین حمله ای را آغاز کند.

جیمز در پایان گزارش خود نوشت: سوال نهایی این است که اگر نتانیاهو باور دارد که اوباما حامی اسرائیل است، بنابراین اسرائیل نیازی ندارد کاری شتابزده و یا یکجانبه (علیه ایران) انجام دهد.




نظر شما :