ردصلاحیت ها در مصر قطعی شد

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۰۰۱۹۳ سرخط اخبار
مقام‌های مصری می‌گویند که درخواست تجدید نظر 10 نامزدی که صلاحیت آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رد شده بود، قبول نشده و آنها حق شرکت در انتخابات را نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یک هیات قضایی گفت که این نامزدها از جمله شامل "عمر سلیمان"، رئیس سابق سازمان اطلاعات و "خیرات شاطر"، نامزد اخوان‌المسلمین شواهد تازه‌ای ارائه نکرده‌اند که باعث تجدید نظر در مورد آنها شود. "حازم ابو اسماعیل"، نامزد فوق‌العاده محافظه کار سلفی‌ها نیز در میان این گروه است. این سه نفر امیدهای اصلی در انتخابات به حساب می‌آمدند.

به گزارش بی.بی.سی این تصمیم شکل تازه‌ای به انتخابات می‌دهد. فهرست نهایی نامزدها روز ۲۶ آوریل منتشر خواهد شد که همزمان است با شروع رسمی مبارزات.

صدها نفر از حامیان ابواسماعیل درحال برگزاری تحصنی در بیرون ستاد کمیسیون انتخابات در قاهره که تحت حفاظت پلیس نظامی و وسایل زرهی است، هستند.

زمانی که رد صلاحیت نامزدها دوباره اعلام شد آنها اقدام به پرتاب سنگ کردند و موقتا با پلیس به زد و خورد پرداختند.

ابواسماعیل نیز همزمان به آنجا رسید و به هوادارانش گفت: "ما در معرض توطئه‌ای توسط طرف‌هایی هستیم که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید. آنچه در داخل کمیته اتفاق می‌افتد خیانت برای ایجاد تفرقه است."

اولین دور رای گیری قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ مه (سوم و چهارم خرداد) انجام شود و پس از آن دو نامزد برتر در ماه ژوئن به مصاف هم خواهند رفت.

"شورای عالی نیروهای مسلح" حاکم بر مصر که پس از کناره گیری حسنی مبارک در پی قیام عمومی سال گذشته قدرت را به دست گرفت، قرار است در روز اول ژوئیه اختیارات خود را به رئیس جمهوری تازه منتقل کند.

تصمیم کمیسیون عالی انتخابات در روز شنبه دایر بر رد صلاحیت ۱۰ نامزد از ۲۳ ثبت نام کننده در انتخابات بسیاری را شگفت زده کرد.

عمر سلیمان که در دستگاه حکومتی حسنی مبارک مرد شماره دو و بسیار بانفوذ بود و با اعلام کاندیداتوری خود اعتراضاتی را برانگیخت، به دلیل عدم ارائه امضاهای کافی برای حمایت از نامزدی خود از رقابت‌ها حذف شد.

حازم ابو اسماعیل، نماینده اسلامگرایان نیز به دلیل تابعیت آمریکایی مادرش حذف شد؛ مساله‌ای که هوادارانش رد می‌کنند.

شاطر، نماینده گروه اخوان‌المسلمین و ایمن نور، هر دو به دلیل محکومیت‌های قضایی قبلی رد صلاحیت شده‌اند.

ایمن نور، نماینده سابق لیبرال در مجلس در سال ۲۰۰۵ رقیب حسنی مبارک در انتخابات بود.

این در حالی است که در مورد بی طرفی کمیسیون انتخاباتی تردیدهای زیادی وجود دارد.

فاروق سلطان، رئیس این کمیسیون افسر سابق ارتش و قاضی دادگاه‌های نظامی است و اخوان‌المسلمین گفته که همه اعضای دیگر کمیسیون همدردان رژیم سابق هستند.

عمر موسی، رئیس سابق اتحادیه عرب، عبدل منیم ابوالفتوح، یک اسلام گرای میانه رو که از اخوان جدا شد و احمد شفیق، نخست وزیر سابق در میان تایید صلاحیت شدگان هستند.

مرحله دوم انتخابات مصر در 16 و 17 ژوئن آینده (27 و 28 خرداد) برگزار می‌شود. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر با نامزدهای متعدد از جریان‌ها و طیف‌های مختلف لیبرال، اسلامگرا و مستقل است که پس از سرنگونی رژیم مبارک و پیروزی انقلاب مصر در فوریه 2011 برگزار می‌شود. پس از مشخص شدن پیروز انتخابات، شورای نظامی حاکم در مصر، موظف خواهد بود اختیارات خود را به وی واگذار کند.

در اینجا به اسامی و شرح مختصری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر و همچنین افراد رد صلاحیت شده، اشاره می‌شود.

 1- "عمرو موسی"

متولد سال 1936 است. وی در دوران "حسنی مبارک" دیکتاتور مخلوع مصر برای مدتی وزیر امورخارجه بود تا هنگامی که به عنوان ششمین دبیرکل اتحادیه عرب تعیین شد.

عمرو موسی بعنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت می‌کند.

2-"احمد شفیق"

متولد سال 1946 است. وی در دوران مبارک در پست‌های مختلفی از جمله فرماندهی نیروی هوایی و وزیر سازمان هواپیمایی حضور داشت. مبارک در جریان انقلاب بیست و پنجم ژانویه 2011 او را بعنوان نخست وزیر تعیین کرد.

احمد شفیق به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است.

3-"عبدالمنعم ابوالفتوح"

متولد سال 1951 در قاهره است. وی یکی از رهبران سابق گروه "اخوان المسلمین" مصر است. وی در گذشته دبیرکل اتحادیه پزشکان عرب بود.

ابوالفتوح پس از جدایی از اخوان‌المسلمین به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات شرکت می‌کند.



4-"محمد مرسی"

متولد سال 1951 استان الشرقیه مصر است. وی رییس حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین است. اخوان‌المسلمین پس از مطرح شدن احتمال ابطال نامزدی "خیرت الشاطر" نامزد اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری، محمد مرسی را بعنوان نامزد ذخیره معرفی کرد.

5-"حمدین صباحی"

متولد سال 1954 در استان کفرالشیخ است. وی یکی از فعالان رسانه‌ای است، که به دلیل مخالفت با رژیم حسنی مبارک مشهور شد.

صباحی مؤسس حزب "الکرامه" است و به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده است.

6-"محمد سلیم العوا"

متولد سال 1942 است. سلیم العوا یک اندیشمند اسلامی و حقوقدان است که در گذشته برای مدتی دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین عضو "مجمع بین المللی فقه اسلامی" بود.

سلیم العوا به عنوان یک نامزد مستقل در انتخابات حضور می‌یابد.



7-"محمود حسام الدین جلال"

متولد سال 1964 شهر اسکندریه است. وی افسر سابق پلیس است که پس از آن در اداره حقوق بشر خاورمیانه سازمان ملل مشغول به کار شد.

وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر یک نامزد مستقل است.

8-"عبد الله الأشعل"

وی متولد سال 1945 استان الشرقیه است. الاشعل مؤسس و رئیس حزب "مصر الحره" (مصر آزاد) است. الاشعل قبلا در وزارت امورخارجه مصر بعنوان دیپلمات بود و برای مدتی هم معاونت وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

الاشعل نامزد حزب "الاصاله" در انتخابات ریاست جمهوری است.

9-"أبو العز الحریری"

متولد سال 1945 در استان الغربیه است. وی از نمایندگان بارز پارلمان است. وی در سال 1976 کوچکترین عضو مجلس الشعب بود. الحریری در دوران "انور السادات" رییس جمهوری اسبق مصر، بازداشت شد.

الحریری در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزب "ائتلاف سوسیالیست خلق" است.

10- "هشام البسطویسی"

متولد سال 1951 است. وی پس از آنکه در سال 1992 رهبری اعتصاب قضات مصری را در امارات برعهده گرفت، در سال 2000 معاون رییس دادگاه استیناف شد.

البسطویسی نامزد حزب "التجمع" در انتخابات مصر است.

11-"حسام خیر الله"

متولد سال 1945 است. وی افسر سابق نیروهای چترباز بود که پس از آن به دستگاه اطلاعات عمومی پیوست.

خیرالله در انتخابات ریاست جمهوری نامزد حزب صلح دمکراتیک است.

12- "محمد فوزی عیسی"

متولد سال 1945 است. فعالیتهای خود را بعنوان یک افسر پلیس آغاز کرد. وی اکنون وکیل و استاد دانشگاه‌های "عین شمس"، و "الزقازیق" است.

فوزی عیسی نامزد حزب "الجیل الدیمقراطی" (نسل دمکراتیک) است.

13- "خالد علی"

متولد سال 1972 استان "الدقهلیه" است. این وکیل و حقوقدان جوان "مرکز حقوق اقتصادی و اجتماعی" مصر را در سال 2009 تأسیس کرد.

خالد علی در انتخابات ریاست جمهوری مصر یک نامزد مستقل است.

نامزدهای رد صلاحیت شده

1- "عمر سلیمان"

متولد سال 1936 است. وی رییس سابق دستگاه اطلاعاتی و معاون سابق دیکتاتور مخلوع مصر "حسنی مبارک" است. سلیمان با وجود مخالفتهای بسیار انقلابیون به دلیل سوابق تاریک و مبهم و اتهامات مطرح شده در ارتباط با سرکوب مردم، توانست بعنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.

کمیته عالی انتخابات سرانجام به دلیل آنکه امضاهای جمع آوری شده برای تأیید عمرسلیمان در یکی از استانها به حد نصاب نرسید، وی را از این رقابتها خارج کرد.

2- "خیرت الشاطر"

متولد سال 1950" است. وی از بارزترین رهبران گروه "اخوان المسلمین" است.

به دلیل محکومیت و زندانی شدن الشاطر در دوران مبارک، کمیته عالی انتخابات مانع از حضور او در رقابتهای انتخاباتی شد.

3- "حازم صلاح أبو إسماعیل"

متولد سال 1961 است. این وکیل و اندیشمند اسلامی به عنوان نامزد حزب "النور" برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

کمیته عالی انتخابات پس از اثبات تابعیت آمریکایی مادر ابواسماعیل، او را رد صلاحیت کرد.

4- "أیمن نور"

متولد سال 1964 در استان دقهلیه است.

وی حزب "الغد" و پس از آن حزب "غد الثوره الجدید" را تأسیس کرد. ایمن نور نامزد حزب غد الثوره الجدید در انتخابات بود.

ایمن نور به دلیل محکومیت قبلی از سوی دستگاه قضایی، در این انتخابات رد صلاحیت شد.

5- "مرتضی منصور"

متولد سال 1952 است. وی وکیل سابق دادستانی بود. قبلا بعنوان عضو شورای اداری باشگاه "الزمالک" بود.

کمیته عالی انتخابات به دلیل نامزد شدن او ز سوی حزب "مصر القومی" او را رد صلاحیت کرد.

6- "إبراهیم أحمد الغریب"

متولد سال 1955 استان "المنوفیه" است. وی مغلم زبان انگلیسی است که توانست حد نصاب امضاهای لازم را برای تأیید نامزدی کسب کند.

کمیته عالی انتخابات به دلیل اثبات دستیابی احمد الغریب به شناسنامه آمریکایی، نامزدی او را ابطال کرد.

7- "أحمد محمد عوض"

کارشناس آثار باستانی است. وی نخستین کسی بود که از سوی حزب "مصر القومی" نامزدی خود را در انتخابات اعلام کرد. کمیته عالی انتخابات به دلیل نزاع وی با "مرتضی منصور" برای نامزدی در انتخابات از سوی یک حزب سیاسی مشترک، رد صلاحیت کرد.

8- "ممدوح قطب"

افسر سابق دستگاه اطلاعات داخلی است. قطب نامزد حزب "الحضاره" بود.

کمیته عالی انتخابات پس از آنکه دریافت این حزب هیچ نماینده‌ای در پارلمان ندارد، او را رد صلاحیت کرد.

9- "حسام خیرت"

نامزد حزب "مصر سوسیالیست عربی" بود که به دلیل نامزد شدن او از سوی یک حزب که هیچ نماینده ای در پارلمان نداشت، از ورود به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری باز ماند.

10- "أشرف بارومة"

متولد سال 1968 است. وی قائم مقام مؤسسان و رییس حزب "مصر الکنانه" است. وی از سوی این حزب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد ولی پس از آن که مشخص شد وی از خدمت سربازی فرار کرده است، رد صلاحیت شد.


نظر شما :