سوروس: بحران یورو اتحادیه اروپا را نابود می‌کند

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۰۰۱۷۵ سرخط اخبار

سرمایه‌دار مشهور آمریکایی و رئیس‌ بنیاد سوروس بار دیگر در دیدار با وزیر اقتصاد دانمارک تأکید کرد: بحران یورو در حال نابود کردن اتحادیه اروپا است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، "جرج سوروس" میلیاردر مشهور آمریکایی و از طراحان اصلی انقلاب‌های رنگی در شرق اروپا روز گذشته در نشستی ضمن دیدار با وزیر اقتصاد دانمارک که به میزبانی روزنامه "پالیتیکن" این کشور برگزار شد، تأکید کرد: بحران یورو می‌تواند به نابودی اتحادیه اروپا بینجامد.

رئیس بنیاد سوروس افزود: من متأسفم که بحران یورو در حال شدیدتر شدن است و هنوز به پایان نرسیده است و این بحرانی است که مسیری نادرست را در پیش گرفته است.

سوروس با تأکید بر ضعف یورو به عنوان واحد پولی مشترک میان کشورهای اروپایی گفت: یورو در حال تضعیف انسجام سیاسی اتحادیه اروپا است و اگر همین روال ادامه داشته باشد، حتی به نابودی اتحادیه اروپا خواهد انجامید. و علت آن نیز عدم درک صحیح مشکلی است که وجود دارد.

این سرمایه‌گذار میلیاردر آمریکایی مجارستانی الاصل اعلام کرد که ایجاد کنندگان پول واحد اروپایی معتقد بودند که در بخش دولتی عدم تعادل ایجاد شده است بدون اینکه متوجه باشند که بازارها خود عدم تعادل ایجاد می‌کنند.

وی در این گفت‌وگو با تأکید مکرر بر درک نادرست مسئولان اروپایی از بحران کنونی گفت: سیاست گذاران بحران یورو را به عنوان یک بحران مالی می‌بینند، در حالی که این بحران همزمان با سقوط نظام بانکی در اروپا ایجاد شد و ناهماهنگی رقابت میان کشورهای اروپایی بر شدت آن افزود.

سوروس خاطرنشان ساخت: این وضعیت می‌توانست در هر زمان ممکن در صورتی که مقامات متوجه ریشه بحران شوند، روندی معکوس در پیش گیرد، اما این امر نیازمند راه‌حلی است که از خارج این مجموعه ارائه شود تا بتواند اوضاع را به حالت اول باز گرداند و البته باید قوانین همبستگی نیز تغییر یابد.

وی ادامه داد: اوج مشکل این است که کاهش بدهی‌ها در زمان بسیار بدی برای اقتصادهای اروپایی در حال اجرا است. شما می‌توانید رشد کنید تا از بدهی‌های فزاینده رهایی یابید نه اینکه کوچکتر شوید تا این بدهی‌ها تمام شود.

این اقتصاددان آمریکایی در پایان با هشدار درباره توافق مالی 25 کشور اروپایی درباره یورو و حل بحران بدهی‌ها گفت: این توافق مسیر نادرستی را در پیش گرفته است چرا که دولت ها را مجبور می‌کند تا بودجه خود را متعادل کرده و بدهی‌های خود را درست درزمانی که با تقاضای ناکافی مواجه هستند، کاهش دهند. در حال حاضر سیاست‌های مالی تنها ابزار موجود برای حل این بحران است.

سورس پیش از این نیز در مقاله‌ای در روزنامه "فایننشال تایمز" با اشاره به عمق بحران اتحادیه اروپا و سقوط منطقه یورو نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بحران طولانی مدت مواجه هستند.




نظر شما :