درخواست بان کی مون از مخالفان سوری

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۰۰۱۵۳ سرخط اخبار

به گزارش ایسنا، به نقل از المنار نوشت: هیات ناظران نظامی بین‌المللی که روز دوشنبه وارد دمشق شدند ماموریت خود را برای بررسی روند آتش‌بس در این کشور آغاز کردند.

این گروه از هیات ناظران قرار است برای حضور هیات دوم ناظران بین‌المللی در سوریه زمینه سازی کنند.

احمد فوزی، سخنگوی کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه عنوان داشت: ماموریت این ناظران با افتتاح مقر اصلی آنها در سوریه و برقراری تماس با دولت این کشور و گروه‌های مخالف آغاز می‌شود تا دو طرف از حضور ناظران مطلع شوند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز از نظام حاکم سوریه خواست تا جایی که می‌تواند نسبت به شرایط موجود در این کشور خویشتن‌دار باشد.

وی همچنین عنوان داشت: نیروهای مخالف سوری نیز باید به صورت کامل همکاری کنند تا طرح کوفی عنان اجرا شود.

از سوی دیگر، تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد که ۲۰۳ تن از افراد تحت پیگرد در حماة و اطراف آن خود را به همراه سلاح‌هایشان به نیروهای سوری تحویل داده‌اند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل هشدار داد که ادامه یافتن خشونت‌ها در سوریه ممکن است به بازنگری در اعزام ناظران و عملکرد آنها بینجامد.

وی در ادامه افزود که واشنگتن نسبت به خشونت‌ها در سوریه نگران است.

میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان نیز عنوان داشت که کشورش محلی برای تسویه حساب‌ و یا درگیری‌ با کشور دیگر نیست.

وی در ادامه افزود: هیچ کس نمی‌تواند از لبنان به عنوان پایگاهی برای تخریب دیگر کشورها و یا حمله به سوریه استفاده و این مساله اساسا غیرقابل قبول است.

سلیمان همچنین عنوان داشت: همگان در سوریه خواهان تحقق دموکراسی هستند اما مهم این است که این دموکراسی به دور از خشونت محقق شود.

وی در ادامه افزود: ممکن است آتش موجود در سوریه به لبنان نیز کشیده شود. بنابراین کشورهای عربی برای خاموش کردن این آتش باید تلاش کنند.

از سوی دیگر، حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر عنوان داشت: احتمال موفقیت ماموریت کوفی عنان در سوریه و طرح وی از سه درصد تجاوز نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: شورای امنیت به دلیل عدم اتخاذ اقدامات برای توقف درگیری‌ها در سوریه وارد بحران اخلاقی شده است.

امیر قطر همچنین مدعی شد: مردم سوریه عقب‌نشینی نخواهند کرد حتی اگر هزاران کشته در این خصوص بدهند.

این در حالی است که بعد از گذشت دو هفته از برگزاری کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه در استانبول قرار است سیاستمداران ۵۷ کشور امروز (سه شنبه) در نشستی پشت درهای بسته در پاریس مسائل موجود در سوریه را بررسی کنند.

در این نشست قرار است راهکارهای اجرایی مصوبات کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه در استانبول از جمله تحریم‌های تصویب شده علیه سوریه بررسی شود.

این نشست قرار است با سخنرانی آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه آغاز شود.


نظر شما :