سوقصد به جان اوباما یا خودنمایی مخالفان؟

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۳ کد : ۱۹۰۰۰۰۰ سرخط اخبار

همزمان با ورود باراک اوباما به کلمبیا دو بمبگذاری ضعیف در نزدیکی سفارت امریکا در این کشور نیروهای امنیتی را به شدت نگران کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به منظور شرکت در نشست سران قاره آمریکا ساعاتی پیش به کارتاژن کلمبیا رسیده و مورد استقبال مقام های رسمی قرار گرفت. همزمان با ورود رئیس جمهوری امریکا به کلمبیا چند انفجار در این شهر ساحلی و نزدیک سفارت آمریکا در بوگوتا پایتخت این کشور روی داد.به گزارش رویترز، دو بمب ضعیف نزدیک ساختمان دیپلماتیک آمریکا در بوگوتا روی داد اما به کسی آسیبی نرسید و خسارتی نیز نداشت.مأموران پلیس بلافاصله به محل اعزام شدند. مقر دادسرای عمومی و دولت منطقه ای بوگوتا نیز در این محل واقع است.

این انفجارها چند ساعت پس از به زمین نشستن هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا در منطقه کارتاژن در هزار کیلومتری شمال پایتخت کلمبیا روی داد. باراک اوباما برای شرکت در نشست سران قاره آمریکا به این منطقه رفته است.دو بمب کوچک دیگر نیز جمعه شب در این شهر ساحلی در حاشیه دریای کاراییب منفجر شد.ردولفو پالومینو رئیس امنیت پلیس کلمبیا اعلام کرد دو بمب ضعیف در یک پایانه حمل و نقل و نزدیک یک فروشگاه بزرگ در کارتاژن منفجر شد اما تلفات یا خسارتی در بر نداشت.یکی از این بمب ها در زمینی خالی در محله بوکگرانده که بیشتر هتل های این شهر گردشگری در آنجا واقع است و تا مرکز شهر فاصله زیادی دارد، کار گذاشته شده بود.از چند روز پیش هفده هزار پلیس و نظامی و ربات ضد انفجار با پشتیبانی چندین بالگرد و یک کشتی جنگی برای تأمین امنیت نشست سران آمریکا بسیج شده اند.مقامات کلمبیا از بیش از نیم قرن پیش با شورشیان مارکسیست فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) که حدود نه هزار نفر هستند و بیشتر در مناطق روستایی سنگر می گیرند، همچنین دیگر گروه های مسلح غیرقانونی می جنگند.

 

این بار چاوز غایب است

 

همزمان با ورود اوباما به کلمبیا، هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا گفت به علت درمان بیماری سرطان خود رهسپار کوبا است و در اجلاس سران کشورهای آمریکایی در کلمبیا نمی تواند حضور یابد.

گفت:من در حال بازگشت به هاوانا به منظور ادامه درمان بیماری سرطان خود هستم که این دومین دوره درمانی من و آخرین دوره خواهد بود و این دوره درمانی در مقایسه با دوره های درمانی پیشین دشوار خواهدبود و همانطور که پیشتر هم گفتم این دوره زمان بر است و در این مدت دیوسدادو کابلو رئیس مجلس ملی در اینجا مسئولیت ها رابر عهده خواهد داشت و درتمام روزهای هفته آینده هم در کوبا خواهم بود تا دوره درمانی من کامل شود.نمی توانم در اجلاس سران آمریکا در کارتخنا در کلمبیا حاضر شوم زیرا تیم پزشکی من در این باره تصمیم گیری کرده است.

وی در ادامه اظهاراتش گفت:اگر کشورهای آمریکا و کانادا در مسائل آمریکای لاتین دخالت نکنند آنگاه موضوع اتحاد در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب و مسئله کوبا قابل حل خواهد بود و گرنه با وجود دخالت آنها باید این اجلاس را به فراموشی سپرد.

چاوز در پایان گفت:یکی از مسائلی که به نظر ما در این اجلاس مورد بررسی قرار گیرد موضوع دخالت های رئیس جمهوری آمریکا در مسائل جهانی و مسئله امپریالیسم است و سوال ما این از او این است که آقای اوباما تا کی می خواهید در مسائل جهان دخالت کنید و خشونت ، تروریسم و هرج و مرج ایجاد کنید تا کی ؟تا کی؟

 



نظر شما :