حصول توافق با ایران در استانبول ممکن است

۲۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۱ کد : ۱۸۹۹۹۶۹ سرخط اخبار

از نظر فرید زکریا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید چک‌لیستی را بر اساس گزارش آمانو آماده کرده و بتواند بازرسی‌هایی عمیق را از تاسیسات مختلف ایران به‌عمل آورد، در مقابل غرب نیز باید گام به گام و با پیشرفت بازرسی‌ها، تحریم‌های ضدایرانی را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فرید زکریا، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و از حامیان نظریه رئالیسم تهاجمی در عرصه روابط بین‌الملل در مقاله‌ای که در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر شد، اذعان کرد که علی‌رغم بدبینی‌های موجود پیرامون مذاکرات ایران و 1+5، دست‌یابی به توافق در این مذاکرات ممکن است.

بنابراین گزارش، زکریا تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا اصرار دارد که ایران غنی‌سازی اورانیوم یعنی پروسه‌ای را که می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بینجامد، متوقف کند اما ایران نیز از دیگرسو تاکید دارد که غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز حق این کشور است. واشنگتن از ایران خواهد خواست تا غنی‌سازی ۲۰ درصد را که به راحتی می‌تواند مبدل به سلاح هسته‌ای شود قطع کند و از سوی دیگر غنی‌سازی بین ۳.۵ تا ۵ درصد ایران را قبول می‌کند تا ایران نیز بتواند بگوید که حق غنی‌سازی خود را حفظ کرده است.

زکریا با ابراز امیدواری به انتقال اورانیوم ۲۰ درصد ایران به خارج از این کشور، بر این باور است که واشنگتن از ایران خواهد خواست که تاسیسات هسته‌ای فردو را در نزدیکی شهر قم تعطیل کند.

فرید زکریا برای این مذاکرات طرحی را در سر دارد که در این مقاله مطرح کرده است. به باور وی، مهم‌ترین نکته در این مذاکرات برای طرف غربی پذیرش بازرسی‌های عمیق از سوی ایران است. بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید چک‌لیستی را بر اساس گزارش آمانو در ماه نوامبر آماده کرده و بتواند بازرسی‌هایی عمیق را از تاسیسات مختلف ایران به‌عمل آورد، در مقابل غرب نیز باید گام به گام و با پیشرفت بازرسی‌ها، تحریم‌های ضدایرانی را کاهش دهد.

زکریا با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای تصریح کرده است که آنچه آمریکا باید به ایران بگوید این است که ایران باید این مفاد همین فتوا را در عمل به‌کار بندد.

زکریا هشدار داده است که اگر ایران این مساله را بپذیرد، آمریکا نیز مجبور به تسهیل تحریم‌هاست و جمهوری‌خواهان در دورن خاک آمریکا برای او در این مسیر به منزله مانع خواهند بود.

مذاکرات ایران و 1+5 از فردا در استانبول آغاز می‌شود. تیم مذاکره‌کننده ارشد ایرانی امروز وارد استانبول شده است.



نظر شما :