عنان: باید در سوریه آتش بس رعایت شود

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۸۹۹۹۰۰ سرخط اخبار

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با تاکید بر ضرورت غیرنظامی شدن موضوع سوریه خاطرنشان کرد: باید در کنار یکدیگر از فرآیند حل بحران سوریه حمایت و در این مسیر از حمایت ایران نیز تشکر می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، کوفی عنان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت سوریه در مورد تضمین کتبی که از اپوزیسیون این کشور خواسته است تا سلاح‌های خود را به زمین بگذارد موضوعات را روشن کرده است. ما هم از نیروهای موتلفین می‌خواهیم حملات را متوقف کنند و با آنها در تماس بوده‌ایم و پاسخ مثبت هم داشته‌اند. باید از طرف دولت و همچنین مخالفین تضمین داده شود و هم دولت و هم طرف‌های دیگر این آتش‌بس را رعایت کنند و به همه احترام بگذارند.

وی گفت: امیدواریم شش صبح پنجشنبه شاهد وضعیت بهتری باشیم و این امکان وجود دارد که بتواند در راستای منافع سوریه پیشرفتی حاصل شود و مناقشه مسلحانه پایان یابد.

عنان در مورد بسیج نیروهای ناظر سازمان ملل در سوریه نیز گفت: هر زمان شورای امنیت تصمیم بگیرد و این موضوع را درخواست کند این اقدام انجام خواهد شد.

وی گفت: هرگونه محاسبه غلط در امور سوریه می‌تواند اثرات ناخوشایندی در منطقه و جهان باقی بگذارد.

به گزارش ایسنا، سوریه از اواسط مارس 2011 صحنه ناآرامی بوده است.

طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه علاوه بر درخواست برای پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور عربی، آتش‌بس، دسترسی دادن به آژانس‌های کمک‌رسان و بشردوستانه و گفت‌وگوی سیاسی بین دمشق و مخالفان را در برمی‌گیرد.

در حالی گروه‌های مخالف در سوریه و کشورهای غربی، تلفات در ناآرامی­های سوریه را به نیروهای مسلح این کشور نسبت می‌دهند که دمشق، شورشیان و خرابکاران و همچنین گروه‌های مسلح را عامل خشونت‌های خونین این کشور می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی می‌شوند.

تا کنون نیز امریکا، ترکیه و هم‌پیمانان عرب آن‌ها از کمک تسلیحاتی و مالی به مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌اند.


نظر شما :