هنوز مکان مذاکرات ایران و 1+5 قطعی نشده است

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۸۹۹۸۰۴ سرخط اخبار
سفیر ترکیه در تهران با بیان اینکه هنوز مکان مذاکرات قطعی نشده است، گفت: اگر تصمیم این باشد که مذاکرات در جایی خارج از استانبول برگزار شود، کاری نمی‌توانیم بکنیم، اما با توجه به روابط خوب ترکیه با هر دو طرف، هیچ کشوری بهتر از ترکیه برای برگزاری مذاکرات نیست.

اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در تهران در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مکان مذاکرات ایران و 1+5 گفت: هنوز در حال حاضر تصمیم قطعی درباره مکان قطعی مذاکرات اعلام نشده است، اما به طور کلی میزبانی مذاکرات 1+5 در ایران نه تنها برای تهران بلکه برای آنکارا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: به هرحال تصمیم نهایی درباره مکان مذاکرات را ایران و گروه 1+5 باید بگیرد و تصمیم به هر شکلی که باشد، ترکیه به آن احترام می‌گذارد.

سفیر ترکیه در تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترکیه در مذاکرات کمکی خواهد کرد، گفت: اگر از سوی طرفین درخواست کمک شود، اگرچه مذاکرات در جای دیگری برگزار شود، باز هم ترکیه کمک خواهد کرد.

یاردیم با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان به تهران، با تکذیب شروع زمزمه‌های تغییر مکان مذاکرات پس از دیدار میان مقامات ایران و ترکیه، در سفر اخیر وی به تهران گفت: نه تنها پیش از سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران، بلکه پس از این سفر نیز مکان مذاکرات معلوم نبود و تنها ترکیه به عنوان یکی از گزینه‌های برگزاری مذاکرات اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه به تصمیمات طرفین احترام می‌گذارد و اگر تصمیم این باشد که مذاکرات در جایی خارج از استانبول برگزار شود، کاری نمی‌توانیم بکنیم. اما به هرحال از آنجایی که این کشور در چنین شرایطی هم با ایران روابط دوستانه‌ای دارد و هم با کشورهای عضو گروه 1+5 روابط خوبی داشته و از نگاه واقع‌گرایی با توجه به روابط ترکیه با طرفین، هیچ کشوری در سراسر جهان شرایطی بهتر از ترکیه برای برگزاری مذاکرات را ندارد.


 

نظر شما :