احمدی نژاد:برای 5+1 پیشنهادهای عملی داریم

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۹ کد : ۱۸۹۹۷۹۸ سرخط اخبار
 
دکتر محمود احمدی نژاد ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار یوکیوها تویاما نخست وزیر سابق ژاپن با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که جهان باید براساس عدل و دوستی اداره شده و هیچ دولتی اراده خود را بر دیگران تحمیل نکند، گفت: همه دولت‌ها و ملت‌ها باید در مدیریت جهانی مشارکت داشته باشند چرا که همانطور که انحصار در اقتصاد، فسادآور است، انحصار در سیاست نیز موجب فساد خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، وی با بیان اینکه جهان باید عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی باشد، اظهار داشت: انفجار بمب اتم در ژاپن نه تنها به مردم این کشور آسیب رساند بلکه عواطف همه ملت‌ها را در جهان تحت تاثیر قرار داد.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه مرزهای موجود در جهان تنها جنبه سیاسی دارد و عواطف و روابط انسانی در قالب این مرزبندی‌ها نمی‌گنجد، تصریح کرد: در فرهنگ ما هرکس بی‌گناهی را مورد اذیت و آزار قرار داده و یا او را بکشد در واقع به همه انسان‌ها و ارزش‌های انسانی ظلم کرده است و از این منظر جمهوری اسلامی ایران اساساً با بمب اتم و سلاح‌های کشتار جمعی مخالف است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و همکاری‌های داوطلبانه جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: ایران نزدیک به سه سال داوطلبانه همه موارد پروتکل الحاقی را رعایت کرد اما رییس جمهور سابق آمریکا در پایان سال سوم ایران را محور شرارت اعلام کرد در حالی که تمام تحقیقات علمی ما نیز در آن زمان متوقف شده بود.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز نیز آماده مذاکره بوده و از هر پیشنهادی که در جهت همکاری باشد استقبال می کند، گفت: گروههای مذاکره کننده، همواره به طور یکطرفه از ایران مطالبات دارند در صورتی که ما معتقدیم مذاکرات باید دو طرفه باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه تمام فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای تحت نظر آژانس بین‌المللی اتمی قرار دارد، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در گذشته پیشنهادهای خوبی برای مشارکت سایر کشورها در غنی‌سازی، فروش سوخت 20 درصد و تکمیل نیروگاه‌ها ارائه کرد که غربی‌ها آنها را نپذیرفتند و انگیزه‌ای برای حل موضوع هسته‌ای ایران از خود نشان ندادند. اما با این حال ایران پیشنهادهای عملی برای نشست آینده دارد.

دکتر احمدی نژاد افزود: گروهی که امروز در مقابل ملت ایران قرار گرفته‌اند روابط خوب و تنگاتنگی با برخی از کشورهایی که دارای بمب اتم هستند، دارند، اما با این احتمال و بهانه که شاید ایران در آینده‌ای دور بخواهد بمب اتمی بسازد مدام ما را تحت فشار قرار می‌دهند.

رییس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای هیچ‌چیز بیشتر از آنچه در چارچوب مقررات ان.‌پی.‌تی(NPT) آمده نمی‌خواهد.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ایران و ژاپن می‌توانند تلاش مشترکی برای ایجاد جهان عاری از سلاح اتمی داشته باشند، گفت: البته رسیدن به این هدف کار دشواری است؛ چرا که دارندگان سلاح اتمی در جهان هم دارای قدرت بوده و هم بر مراکز تصمیم‌گیری تسلط دارند، اما تلاش‌های انسان‌دوستانه و متعالی در نهایت موفقیت‌آمیز خواهند بود.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت‌های غربی با ایران مخالفت داشته و از هر فرصتی برای ضربه زدن استفاده می‌کنند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مایل است با همه روابط دوستانه داشته و از همه پیشنهادات سازنده برای برقراری صلح در جهان استقبال می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این دیدار روابط جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در طول تاریخ را بسیار ممتاز و سازنده دانست و با بیان اینکه در سابقه روابط دو کشور هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد، گفت: ریشه‌های فرهنگ ایران و ژاپن تشابهات بسیار زیاد با یکدیگر دارند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در فرهنگ ما توجه به عدالت، انسان و ارزش‌های انسانی و فرهنگ و هنر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: ما بیشتر به دنبال عشق و محبت هستیم تا کینه‌ورزی و دشمنی و از هرگونه مناسبات جهانی که در دنیا دائماً دشمنی و کینه‌ورزی را ترویج می‌کند، بیزار هستیم و معتقدیم که همه انسان‌ها دارای احترام بوده و از حقوق مساوی برخوردار هستند.

یوکیوها تویاما نخست وزیر سابق ژاپن در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان، از کمک‌های انسان‌دوستانه ملت ایران به مردم ژاپن در حادثه سونامی سال گذشته این کشور تقدیر کرد و با تاکید بر اینکه باید به دنبال دنیایی بدون سلاح هسته‌ای باشیم گفت: اعتمادسازی بین‌المللی و احترام به مقررات و قوانین یکی از موضوعات مهم جامعه جهانی بشمار می‌رود که باید به طور جدی دنبال شود و این در حالی است که برخوردهای دوگانه آژانس انرژی اتمی در قبال برخی کشورها از جمله ایران خارج از عدالت است.

نخست‌وزیر سابق ژاپن همچنین خواستار ارتقاء و گسترش همکاری‌های همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان تهران – توکیو شد.

نظر شما :