اسرائیل در جنگ با ایران درهر حال بازنده است

۱۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۸۹۹۷۲۰ سرخط اخبار
فارس: یک دیپلمات عرب با اشاره به اطلاعات خود از همتایان غربی، اعلام کرد که اسرائیل در صورت حمله هوایی، نیمی از جنگنده‌های خود را از دست می‌دهد و در صورت حمله موشکی، دری از جهنم موشکی را روی خود باز می‌کند و در هر حال شکست بزرگی متحمل می‌شود.اسرائیل در جنگ با ایران درهر حال بازنده است و ایران کنترل پایان جنگ را در اختیار دارد
«داود رمال» تحلیلگر مسائل منطقه در روزنامه السفیر لبنان با اشاره به تهدیدهای رژیم‌صهیونیستی علیه ایران نوشت: آیا تهدید اسرائیل علیه ایران مبنی بر حمله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران کشور به حد و اندازه حمله می‌رسد یا اینکه از این تهدیدها قصدی دیگر با هدف پیش کشیدن مسیرهایی دیگر را دارد که از واقعیت اتمی خود خیلی دور نیست.

رمال با طرح این سوال افزود: بر خلاف سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن و اطمینان‌هایی که از طرف باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا دریافت کرد، نگرانی این کشور از اقدام اسرائیل درباره اقدام علیه ایران ظاهرا هنوز ادامه دارد و نگرانی واقعی است هر چند که ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا داده‌هایی ارائه کرد که چکیده آن این است که حمله به ایران در چنین زمانی، ثبات را بر هم می‌زند و اهداف بلندمدت اسرائیل را محقق نمی‌کند. این سخن واکنش وزیر خارجه ایران را برانگیخت و گفت: ما برای بدترین سناریوها آماده‌ایم و ایران با عزت و اقتدار به پیش می‌رود و در ادامه دادن راه صلح‌آمیز هسته‌ای، به خود تردید راه نمی‌دهد.

یک منبع دیپلمات لبنانی بارز به السفیر اعلام کرد: یک مسئول لبنانی در خلال سفر اخیر خود به یک پایتخت اروپایی، اعلام کرد که اسرائیل گزینه نظامی با هدف از بین‌ بردن توانمندی هسته‌ای ایران را از روی میز حذف نکرده است و سران اسرائیل سقفی زمانی برای این گزینه تعیین کرده‌اند که ژوئن آینده است.

السفیر نوشت: این مسئول لبنانی در ادامه خواستار توضیح درباره چرایی انتخاب این ماه برای این گزینه شد و در پاسخ شنید که زیرا این ماه، مناسبترین زمان از لحاظ آب‌وهوایی است و هوا در بهترین حالت خود است همچنانکه صحرا نیز مانند دیگر ماه‌ها شاهد حجم بالای گرد و غبار شدید نیست و همین امر تشخیص اهداف و سهولت سوخت‌گیری در آسمان را فراهم می‌کند.

این منبع دیپلمات در تحلیل خود از این اطلاعات گفت: هر حمله نظامی هوایی اسرائیل به ایران نیازمند ارزیابی اهداف و نتایج از چند جنبه است که بارزترین آن وجود نقص اطلاعاتی درباره حقیقت توانایی اتمی و دفاعی ایران و مسئله دیگر سوخت‌گیری جنگنده‌های اسرائیل در آسمان است؛ امری که هدف گرفتن این جنگنده‌ها از جانب نیروی هوایی ایران و پدافند موشکی آن را آسان می‌کند و می‌تواند 50 درصد جنگنده‌های اسرائیل را هدف بگیرد. اما در خصوص تعداد جنگنده‌های باقی مانده نیز باید گفت که این تعداد هم قادر نیست ماموریت را کامل انجام بدهد و نتیجه این می‌شود که تاسیسات هسته‌ای ایران سالم در زیر زمین باقی می‌ماند؛ یعنی اینکه هدف اسرائیل در متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران شکستی سخت می‌خورد.

این منبع لبنانی افزود: از طرفی دیگر، حمله به ایران یعنی باز کردن جبهه‌هایی که از خلیج [فارس] تا سوریه و لبنان و غزه کشیده می‌شود. این یعنی اینکه هر هواپیمایی که از آسمان این کشورها گذر می‌کند در کنار دیگر منافع آمریکا در منطقه، هدفی نظامی می‌شود. اگر جنگ آغاز شود، اسرائیلی‌ها می‌توانند آغاز حمله را کنترل کنند اما پیش‌بینی پایان آن غیرممکن است و به احتمال فراوان در کنترل آنان [اسرائیلی‌ها] نخواهد بود و در هر صورتی شکست اسرائیل بزرگ خواهد بود. اما اگر اسرائیل به زدن تاسیسات ایران با موشک‌های بالستیک دوربرد روی بیاورد، این هم بدین برای ایرانی‌ها به معنای باز کردن درهای جهنمی موشکی که رژیم اسرائیل را به آتش خواهد کشید.

برای همین، این منبع دیپلمات لبنانی معتقد است که «تهدیدهای اسرائیل با هدف ارعابی است که تحریم‌های بین‌المللی را بر ایران شدت ببخشد بخصوص در فضایی که آمریکا و کشورهای اروپایی این روزها دم از تحریم‌هایی می‌زنند با هدف تضعیف زیرساخت ایران و نابود کردن آن از داخل». این منبع می افزاید: هر حمله اسرائیلی بدون هماهنگی با آمریکایی‌ها –که چنین اقدامی از محالات دنیاست- به معنای برچیدن آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است بخصوص اینکه در افغانستان و عراق شکست خورد و طرح سرنگونی نظام سوریه به بن بست رسید همچنانکه هر حمله‌ای سبب می‌شود ایرانی‌ها آن را فرصتی قرار بدهند برای خارج کردن نهایی آمریکایی‌ها از منطقه خاورمیانه؛ و این معادله‌ای است که دیوید پترائوس فرمانده آمریکایی با توجه به تجربه مستقیم و غنی خود از درس‌ها و عبرتهای موجود در عراق با ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران، می‌داند.

این مقام دیپلمات در تشریح چیزی که آن را داده‌های آمریکایی نامید، گفت: اصطلاحاتی هست که قدرت اتمی را در سه سطح دسته‌بندی می‌کند. ابتدا زیرساخت هسته‌ای است، سپس قدرت هسته‌ای و سرانجام سلاح هسته‌ای است و ایران در وضعیت کنونی خود به مرحله توسعه قدرت هسته‌ای یعنی مرحله دوم رسیده است و غرب تمایل ندارد اجازه عبور به مرحله سوم را بدهد.

این منبع افزود: معادله جدید آمریکا مفادش این است که هر بمب هسته‌ای ایران برای اهداف صلح‌آمیز در مقابل امر بسیار خطرناک‌تری قرار دارد و آن بمب اتمی نظامی اسرائیل است که وجهه قانونی ندارد... اسرائیل رسما وارد باشگاه کشورهای اتمی نشده است و بیشتر ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 300 کلاهک اتمی جنگی دارد و اندکی پس از انتخاب هر رئیس جمهوری در آمریکا، لابی صهیونیسم توافقنامه‌ای محرمانه با او امضا می‌کند و محتوایش این است که دولت آمریکا فعالیت اتمی اسرائیل را مخفی نگاه می‌دارد و آن را اعلام نمی‌کند و در مقابل شرط آمریکا این است که اسرائیل آزمایش اتمی اجرا نمی‌کند.

در حالی که ایران بارها در سطح کلان اعلام کرده است که هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح اتمی نبوده و نیست، این منبع دیپلمات همچنین گفت: با تکیه بر داده‌های آمریکایی عدم عقب‌نشینی ایران از بمب هسته‌ای صلح آمیز (منظور از بمب صلح‌آمیز رسیدن به میزان غنی‌سازی لازم برای تولید بمب) در مقابل سبب می‌شود که اسرائیل وارد باشگاه اتمی بین‌المللی ‌شود و سبب می‌شود اسرائیل سرمایه‌گذاری بیشتری به نفع خود برای ورود به تصمیم‌گیری‌های جهانی بکند.

لبنان

این دیپلمات لبنانی گفت که سفرای غربی در بیروت درباره این گفته که «اگر ایران هدف حمله نظامی قرار بگیرد، در خصوص تکلیف اعضای مقاومت، کلید نزد سید حسن نصرالله است» خیلی اندیشه می‌کنند و تعدادی از سفرا و دیپلمات‌ها به طرف‌های متعدد لبنانی مراجعه کردند که معنای آن را بفهمند... ولی به پاسخ کافی دست پیدا نکرده‌اند.

نظر شما :