طرح رژیم سعودی برای براندازی دولت مالکی

۱۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۸۹۹۷۱۵ سرخط اخبار
فارس: منابع آگاه در حوزه خلیج فارس اعلام کردند که ریاض، براندازی دولت دموکراتیک عراق را در دستور کار خود قرار داده است و به منطقه کردستان اعلام کرده که حاضر است بهای همکاری آنها برای سقوط بغداد را پرداخت کند.

به گزارش فارس، منابع آگاه کویتی اعلام کردند که سعودی‌ها به "طارق الهاشمی" معاون اول فراری رئیس جمهور عراق پیشنهاد داده‌اند که برای همیشه در عربستان باقی بماند و حتی یک قصر به او اختصاص داده‌اند تا علاوه بر خانواده‌اش، محافظانش و دامادش که بدلیل دخالت در حملات تروریستی تحت تعقیب قرار دارند، در آن مستقر شوند.

"طارق الهاشمی" که در اقدامی ناگهانی چند روز پیش، منطقه کردستان عراق را به مقصد دوحه ترک کرد و از آنجا به عربستان رفت.

به گفته منابع آگاه در حوزه خلیج فارس، "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان در هنگام فرار هاشمی از بغداد به منطقه کردستان بارها با او تماس گرفت و به او پیشنهاد داد که به عربستان بیاید. بویژه پس از آنکه هاشمی به او اطلاع داد که نگران است ربوده و به بغداد بازگردانده شود.

این منابع اعلام کردند که سعودی‌ها هیچ توجهی به پیامدهای تصمیم خود مبنی بر اعطای پناهندگی سیاسی به معاون اول فراری رئیس جمهور عراق ندارند زیرا آنها اساسا به دنبال سرنگون کردن "نوری المالکی" نخست‌وزیر این کشور به هر قیمت ممکن هستند.

بر اساس این گزارش، طی سه ماه گذشته، تماس‌های متعدید میان سعودی‌ها و "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان برقرار شده است و به او پیشنهاد شده است که از حمایت مالی در قبال محقق کردن ایده همکاری و هماهنگی میان عربها، اهل تسنن و کردهای سنی، برخوردار شود. بارزانی در قبال دریافت این حمایت‌های مالی باید در راستای ایجاد واقعیت‌های جدید جغرافیایی در عراق تلاش کند تا یک ائتلاف راهبردی میان منطقه کردستان و اقلیم‌هایی که بزودی در استان‌های دارای اکثریت سنی تشکیل خواهد شد، به وجود آید و در مقابل اکثریت شیعه عراق قد علم کنند.

این منابع تاکید کردند که عربستان سعودی تصمیم دارد دولت مالکی را سرنگون کند و پس از آن روند سیاسی جاری در این کشور را به طور کامل دستخوش تغییر قرار دهد. بویژه اینکه سعودی‌ها در استان‌های سنی‌نشین از جمله "الانبار"، "الموصل" و "صلاح الدین" نفوذ قابل توجهی دارند.

یک منبع آگاه سعودی نیز پنجشبنه گذشته اعلام کرد که هاشمی تا زمان سرنگونی دولت مالکی در آغوش سعودی‌ها در ریاض باقی خواهد ماند.
 

نظر شما :