دور جدید پیامد تحریم ها به تعبیر نیویورک تایمز

یونان و آفریقای جنوبی از ایران نفت نمی خرند

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۸۹۹۶۳۱ اخبار اصلی
اینکه بزرگترین شرکت های نفتی در آفریقای جنوبی و یونان اعلام کرده اند که واردات نفت از ایران را به حال تعلیق درمی آورند، نشانه ای از پیامد جدید تحریم ها بر اقتصاد ایران است.
یونان و آفریقای جنوبی از ایران نفت نمی خرند

 دیپلماسی ایرانی: در حالی که علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران، فلسفه ضد آمریکایی در ایران را به طور علنی به چالش کشیده، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به دور جدیدی از پیامد تحریم های بین المللی علیه ایران اشاره می کنند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، اینکه بزرگترین شرکت های نفتی در آفریقای جنوبی و یونان اعلام کرده اند که واردات نفت از ایران را به حال تعلیق درمی آورند، نشانه ای از پیامد جدید تحریم ها بر اقتصاد ایران است. پیش از این یونان با توجه به بحران بدهی ها در این کشور و وابستگی به نفت ایران اعلام کرده بود که توقف واردات نفت از جمهوری اسلامی امکان پذیر نیست اما اکنون این کشور نیز به جرگه دیگر مشتریان نفتی ایران ملحق شده که خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرده اند.

ژاپن، چین، کشور های اروپایی و ترکیه از جمله مشتریان نفتی ایران به شمار می روند که واردات نفت از ایران را به طور چشمگیری کاهش داده اند.

این در حالی است که نشانه های بحران اقتصادی ناشی از تحریم ها با طرح سئوالاتی در زمینه زمان و مکان مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) همزمان شده است.

ایران همچنان تاکید دارد که تحریم های غرب تاکتیکی محکوم به شکست است اما برخی مقامات خاطرنشان می کنند که تحریم ها مشکلات متعددی از جمله قطع دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی و فروش نفت را زمینه ساز شده اند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز تا 3 ماه دیگر تحریم واردات نفت از ایران را اجرایی می کند که خود ضربه بزرگی به اقتصاد نفتی جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد.

اکنون انگن پترولیوم، که بزرگترین خریدار نفت ایران در آفریقای جنوبی به شمار می رود، اعلام کرده که دیگر مشتری ایران نیست. این در حالی است که آفریقای جنوبی به طور تاریخی برای واردات یک چهارم نیاز نفتی خود به ایران وابسته بوده اما تحت تاثیر فشار غرب این وابستگی را قطع کرده است.

در یونان نیز هلنیک پترولیوم، بزرگترین پالایشگاه کشور اعلام کرده که خرید نفت از ایران را نه به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا، بلکه به دلیل مشکلات در پرداخت بانکی متوقف کرده است.

تحریم های مالی شامل آنچه که اخیرا دسترسی بانک مرکزی جمهوری اسلامی به شبکه جهانی ارتباطات مالی را قطع کرده ، شرایط اقتصادی پیچیده ای را در ایران پدید آورده که به کاهش ارزش ریال در مقابل دلار منجر شده است. از سوی دیگر هزینه واردات کالاهای مصرفی نیز به شدت افزایش یافته و به همین دلیل مقامات، مردم را به خرید کالاهای تولید داخل ترغیب می کنند.

در نشانه ای آشکار از پیامد تحریم ها، مقامات تجاری در جمهوری اسلامی واردات 600 قلم کالا را ممنوع اعلام کرده اند.

به گزارش نیویورک تایمز، در حالی که مقامات ایرانی جبهه متحدی علیه تحریم ها تشکیل داده اند، رفسنجانی بر این باور است که ایران به دلیل برقرار نکردن روابط دوستان به عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در خاورمیانه، دچار اشتباه شده است.

عربستان سعودی در ماه های اخیر بارها اعلام کرده که آماده است هرگونه کاهش منابع در بازار را جبران کند. همچنین همکاری عربستان برای استراتژی غرب بسیار حیاتی است.

فرانس پرس در گفت و گویی از علی اکبر هاشمی رفسنجانی که از فصلنامه مطالعات بین الملل ترجمه شده، گزارش داد: در صورتی که ایران روابط خوبی با عربستان داشت، آیا غرب می توانست تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند؟

رفسنجانی در بخشی از اظهارات خود خاطرنشان کرده که مذاکره به معنی تسلیم شدن نیست، بلکه در صورتی که طرف مقابل با شرایط ایران موافقت کند یا ایران با مواضع طرف دیگر را بپذیرد، توافق انجام خواهد شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :