مخالفت آذربایجان با استقرار پایگاه نظامی اسراییل

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۸۹۹۶۲۵ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرد که به رژیم صهیونیستی اجازه داشتن پایگاه در این کشور داده نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری نووستی گزارش داد: المار محمدیاروف، وزیر امورخارجه آذربایجان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که کشورش پیشنهاد استقرار پایگاه نظامی اسراییل (رژیم صهیونیستی) در خاک خود را قبول نخواهد کرد.

وی گفت: آذربایجان نمی‌تواند به این پیشنهادات پاسخ مثبت بدهد. میان ایران و آذربایجان مناسبات دوستی و حسن همجواری بر قرار است که در جریان نشست سه‌جانبه وزیران خارجه آذربایجان، ایران و ترکیه در نخجوان بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.
مقامات جمهوری آذربایجان بارها در سطوح گوناگون اخبار منتشره در خصوص استقرار پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در خاک خود را تکذیب کرده‌اند.
نشریه "فارین پالیسی" 9 فروردین به نقل از چهار دیپلمات و مقام اطلاعاتی نظامی ارشد آمریکا نوشت که واشنگتن به این نتیجه رسیده که رژیم صهیونیستی اخیرا به پایگاه‌های هوایی آذربایجان دسترسی یافته است.
به نوشته این نشریه، یک مقام آمریکایی گفت: "اسراییلی‌ها یک فرودگاه خریداری کرده و نام آن آذربایجان است."
گفته می‌شود رژیم اسراییل توانایی سوخت‌گیری مجدد در هوا را برای مسافت رفت و برگشت 3.540 کیلومتری پس از حمله به ایران ندارد.
این نشریه نوشت: "دسترسی به چنین فرودگاه‌هایی برای اسراییل مهم است؛ چرا که به معنای آن است که بمب‌افکن‌های اف ـ15 آی و اف ـ 16 آی مجبور به سوخت‌گیری مجدد در میان راه طی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران نیستند و به راحتی می‌توانند به شمال پرواز کرده در آذربایجان فرود آیند."

این مقامات بی‌نام آمریکایی گفتند که رژیم صهیونیستی احتمالا اجازه خواهد یافت، پس از حمله به ایران در پایگاه‌های آذری فرود داشته باشد و از آن‌ها برای جستجوی میدانی و عملیات نجات در ایران استفاده کند.
این گزارش مدعی شد که مقامات دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکایی معتقد هستند که رژیم صهیونیستی از طریق یک سری "تفاهم‌نامه‌های نظامی و سیاسی پنهانی" به این پایگاه‌ها دسترسی یافته است.
"فارین پالیسی" به نقل از یک دیپلمات ارشد بازنشسته آمریکایی که در منطقه خدمت کرده نوشت: "شک دارم که در این زمینه چیزی مکتوب شده باشد.، اما فکر نمی‌کنم تردیدی وجود داشته باشد که اگر جت‌های اسراییلی بخواهند پس از حمله در آذربایجان فرود آیند، احتمالا اجازه چنین کاری را خواهند داشت."
 

نظر شما :