وزیر دفاع سعودی به دعوت همتای خود راهی انگلیس شد

۱۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۸۹۹۶۲۰ سرخط اخبار
فارس: خبرگزاری رسمی عربستان از سفر شاهزاده "سلمان بن عبد العزیز"، وزیر دفاع این کشور برای یک دیدار رسمی از انگلیس به دعوت همتای انگلیسی خود خبر داد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی سعودی (سپا) اعلام کرد که شاهزاده "سلمان بن عبد العزیز"، وزیر دفاع سعودی برای یک دیدار رسمی از انگلیس راهی این کشور شد.

این خبرگزاری با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی"فلییپ هاموند"، وزیر دفاع انگلیس صورت می‌گیرد، به جزئیات بیشتری درباره این سفر و اینکه سلمان در انگلیس با کدامیک از مقامات مسئول این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و محور گفت‌وگوهای دو طرف چه خواهد بود، اشاره نکرد.

شاهزاده سلمان در ماه اکتبر پس از مرگ "سلطان بن عبد العزیز" ولی‌عهد و وزیر دفاع پیشین عربستان، جانشین وی در سمت تصدی وزارت دفاع شد.

در حال حاضر انگلیس از جمله بزرگترین شرکای تجاری عربستان در خاورمیانه است و براساس آمارهای ارائه شده انگلیس بین کشورهای صادر کننده کالا به این کشور جایگاه پنجم جهان را دارد و ده‌ها شرکت نفتی، صنعتی و عمرانی انگلیسی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای عربستان مشارکت جدی دارند.

صرف نظر از روابط اقتصادی، دو کشور دارای روابط گسترده نظامی نیز می‌باشند که در راس آن خریدهای تسلیحاتی کلان ریاض از لندن است. خریدهای تسلیحاتی عربستان از انگلیس از آن جهت برای لندن اهمیت بسیاری دارد که عربستان مهمترین شریک تجاری و اقتصادی انگلیس در خاورمیانه به شمار می‌آید و لندن تمایل دارد، این شریک را همواره حفظ کند، این درحالی است که با این خریدها انگلیس نیز همچنان به عنوان یک متحد سیاسی و شریک تجاری عربستان در کورس رقابت با آمریکا باقی می‌ماند.

سرمایه‌ گذاری‌های مستقیم عربستان در انگلیس ۶۲ میلیارد پوند برآورد شده و این جدای از همکاری‌های فنی دو کشور در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

نظر شما :