افزایش روابط دوستانه ایران - ترکمنستان

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۸۹۹۵۸۴ سرخط اخبار
 فارس: پایگاه مطرح اینترنتی نفت و گاز روسیه در گزارشی نوشت، علیرغم تحریم‏های یکجانبه اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران، روابط ایران و ترکمنستان گسترش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، پایگاه اینترنتی www.neftegaz.ru روز دوشنبه، در گزارش ویژه ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: "بایمراد خواجه‏محمداف" معاون رئیس جمهور ترکمنستان در یک هفته دو بار با رئیس جمهور اسلامی ایران در تهران و در تاریخ 25 مارس در دوشنبه تاجیکستان ملاقات و روابط و همکاری‏های دوجانبه بین عشق‏آباد و تهران را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

این پایگاه مشهور اینترنتی ،در گزارشی تحلیلی در مورد روابط تهران و عشق‏آباد افزود: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در این دو دیدار با مقام مذکور دولت ترکمنستان که در طول یک هفته اتفاق افتاده ‏است، بر توسعه و گسترش روابط و همکاری‏های بین دو کشور تاکید کرد.

این سایت روسی مذاکرات تهران و عشق‏آباد را بی‏اعتنایی نسبت به دعوت "رابرت بلیک" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی مبنی بر حمایت از تحریم‏های غرب بر علیه ایران و خودداری از روابط تجاری با این کشور (ایران)، قلمداد کرده است.

به نوشته این منبع، فرستاده مذکور دولت آمریکا هفته پیش در دوشنبه تاجیکستان در حاشیه همایش بین‏المللی افغانستان در یک کنفرانس خبری اعلام کرده‏ است که بدون مشارکت ایران نیز می‏توان طرح‏های بزرگ و مشترک همگرایی در کشورهای آسیای مرکزی و آسیای جنوبی به صورت موفقیت‏آمیزی اجرا کرد.

این گزارش می‏افزاید: احتمالا ترکمنستان بهتر می‏تواند طرح‏های همگرایی را با ایران به صورت موفقیت‏آمیز به اجرا درآورد و این در حالی است که حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور سالانه حدود 3 میلیارد دلار می‏رسد و به نظر احمدی نژاد تا سال 2015 میلادی این میزان به حدود 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

این منبع اضافه کرد: از سوی دیگر، "قربانقلی بردی‏محمداف" رئیس جمهور ترکمنستان نیز تاکید می‏کند که روابط مستحکم ترکمنستان و ایران مبتنی بر دوستی و رفاقت صمیمی و نیز روابط حسن همجواری است و در حال حاضر نیز به صورت موفقیت‏آمیز با مندرجات و مفاد جدید به صورت هماهنگ و سازنده توسعه و گسترش می‏بابد.

رئیس جمهور این کشور می‏افزاید که تعاملات و همکاری‏های بین ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران به صورت متقابل سودمند هستند و مشترکات تاریخی و فرهنگی موجود بین ملت‌های ترکمنستان و ایران که از ریشه‏های تاریخی چندین هزار ساله برخوردار هستند.

در بخش دیگر این گزارش آمده ‏است که ایران هم‏اکنون از ترکمنستان گاز طبیعی، محصولات پتروشیمی، برق، مصحولات نساجی، کشاورزی و غیره وارد می‏کند و این در حالی است که روسیه میزان خریداری گاز از ترکمنستان را کاهش می‏دهد اما ایران واردات گاز ترکمنستان را افزایش می‏دهد.

ترکمنستان نیز از ایران تجهیزات، ادوات مختلف، مصالح ساختمانی، خودروهای سبک و اتوبوس، مواد غذایی، محصولات شیمیایی مصرفی و کشاورزی، تجهیزات برقی و لوازم خانگی خریداری می‏کند.

پایگاه نفت و گاز رو تصریح کرد: روابط بین ایران و ترکمنستان در حاشیه اجرای طرح‏های مشترک ریلی نیز گسترش می‏یابد و قرار است در سال 2012 میلادی خط راه آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان که دومین خط ریلی بین دو کشور است، راه‏اندازی شود.

این منبع در بخش دیگر این گزارش نوشته‏ است که ترکمنستان تنها بین کشورهای مستقل مشترک المنافع نیست که دعوت آمریکا در ارتباط با کاهش روابط با ایران بی‏اعتمایی می‏کنند و این امر در حالی است که کشور قزاقستان نیز تعاملات خود را با ایران را ادامه می‏دهد و چندی پیش نیز صادرات گندم و جو به ایران را بیشتر کرده ‏است.

هم‏اکنون از طریق بندری ویژه، جابه جایی گندم قزاقستان به ایران 15 هزار تن گندم و 15 هزار تن جو بارگیری می‌شود اما در این دوره جدید قرار است حداقل 500 هزار تن گندم به ایران ارسال شود.

این گزارش می‏افزاید: عامل مهم همکاری‏های موفقیت‏آمیز ایران با کشورهای همسایه خود، آن هم نزدیکی و همسایگی این کشورها هستند و ایران با داشتن چنین همسایگانی به راحتی کاهش عرضه نفت به هند و ترکیه را سپری و پشت سر می‏گذراد.

در پایان این گزارش به روابط و همکاری‏های بین تهران و آنکارا و هند و تعاملات انرژی و مسائل موجود در این زمینه‏ها و پیامدهای آنها نیز پرداخته است و تاکید کرده‏ است که در مجموع با توجه به عوامل مذکور می‏توان نتیجه‏گیری کرد که ایران چندان نگران تحریم‏های اتحادیه اروپا هم نیست.

این گزارش می‏افزاید ایران سال جدید خود را به عنوان "سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اعلام کرد و با اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی در دست اجرا و جدید، مردم ایران اعتماد به نفس قوی دارند و در سال جدید نیز با راه‏اندازی طرحهای بزرگ ملی، منطقه‏ای و فرامنطقه‏ای آن را اثبات می‏کنند.

در آخرین جلسه این گزارش، رسانه روسی با اشاره به پیشرفت و حضور بسیار خوب و درخشان علمی، صنعتی، فنی مهندسی، فرهنگی و نانو تکنولوژیکی ایران در عرصه جهانی، تاکید شده‏ است که اگر مسائل در ارتباط با برنامه هسته‏ای ایران وجود نداشت، می‏توان اوضاع این کشور را که توسعه متعادل اقتصادی خوبی دارد، شاد و نوید بخش توصیف کرد.
 

نظر شما :