فشارهای غرب در چشم انداز سال جدید

مسئولان مردم را برای تحریم های بیشتر آماده کنند

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۸۹۹۵۵۳ اخبار اصلی
جواد منصوری، تحلیلگر مسائل بین المللی در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به مهم ترین وقایع سال گذشته سیاست خارجی کشورمان می پردازد و معتقد است ما باید آمادگی لازم برای تمام اشکال تحریم را داشته باشیم وهمیشه نگوییم این آخرین اقدام آنها بوده است و یا این که اقدامات و تحریم ها گذشته تاثیری در ما نداشته است.
مسئولان مردم را برای تحریم های بیشتر آماده کنند
 دیپلماسی ایرانی: در سال 90 در حوزه سیاست داخلی و خارجی کشورمان وقایعی اتفاق افتاد که برای ما در مواردی نقطه قوت و تقویت کننده ما بوده اند و در بعضی موارد می توانند موجب نگرانی باشند.

مهم ترین بحث در بعد داخلی که مثبت بود و امیدی برای بهبود موقعیت ما در منطقه ایجاد کرد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. این مسئله که نمادی از برقراری یک امنیت و آرامش و ثبات نسبی در داخل کشور بود می تواند در وجهه بین المللی ایران تاثیر مثبتی بگذارد و این مسئله طبعا برای دیگرانی که مسائل ایران را پیگری می کنند بسیار مهم است و به عنوان نقطه قوت مال تلقی می شود. راهپیمایی 22 بهمن نیز از دید ناظران خارجی مسئله مهمی برای جمهوری اسلامی تقلی می شود. یعنی کسانی که مسائل ایران را دنبال می کنند به این توجه می کنند که یک حرکت مردمی شکل می گیرد و این نماد بازیابی انسجام ملی و آرامش در کشور است. بنابراین ما در داخل در سال گذشته ثباتی را شاهد بوده ایم که این می تواند به پیشبرد اهداف ما در سیاست خارجی کمک کند.

از نظر بین المللی نیز تحولاتی رخ داد که می تواند به نفع ما باشد و مثبت ارزیابی می شود. تداوم حرکت های مردمی در منطقه و گسترش و تعمیق آن و کشیده شدن این قیام های مردمی به افغانستان و حتی به جنوب شرق آسیا تا انتهای شمال آفریقا می تواند برای ما یک موقعیت منطقه ای و بین المللی ایجاد کند. چرا که این حرکت ها در نهایت قطعا حرکت مردمی اسلامی است و صبغه و جهت گیری و رویکرد ضد سلطه و ضد غربی دارد. بنابراین از این منظر برای ما یک موقعیت خوبی ایجاد کرده است مشروط به این که ما بتوانیم به خوبی از این وقایع استفاده کنیم و لازمه این کار استفاده از پیچیدگیهای دیپلماسی و به کار بردن درایتی است که باید در برخورد با وقایع داشته باشیم.

اما نکته ای که الان مشکلی برای ما خواهد بود و برای ما نگرانی ایجاد می کند شرایط اقتصادی و مسائل تبلیغات سنگین خارجی علیه ما در بحث تحریم ها است. این موضوع تبعا اگر چه نه اندازه ای که آنها می خواهند ولی به هر حال برای ما در داخل یک نقطه ضعف محسوب می شود و بازتاب هایی در کشور دارد که تمام دستگاههای نظام به ویژه دولت و مجلس باید به طور جدی نسبت به این مسئله حساسیت ویژه ای به خرج دهند. مسئولان باید تلاش کنند که ما در مقابل عمل انجام شده و در مقابل شرایطی قرار نگیریم که نتوانیم کاری بکنیم. بنابراین حتما باید به مسئله تحریم ها توجه شود.  

مورد دوم این است که ما در زمینه جوانانمان نتوانسته ایم با موفقیت رفتار کنیم. با توجه به این که درصد زیادی از جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می دهند متاسفانه هنوز ما نتوانسته ایم تعریف و سازماندهی و برنامه ریزی شایسته ای داشته باشیم و از این منظر ما همچنان مسئله بیکاری، ضعف اخلاقی و حتی بحث ناهنجاری های اجتماعی و ناامنی های اجتماعی و جود دارد می تواند برای ما نگرانی ایجاد کند. طبیعتا دیگران هم از این مشکلات و نارسایی ها استفاده می کنند و به شدت بر این مسئله کار و تبلیغ می کنند.

در بعد بین المللی مسئله ای که حائز اهمیت است این است که بحران اقتصادی غرب ممکن است برای ما بازتاب هایی داشته باشد. البته این مقداری قضیه پیچیده است که نیامند تامل و صبر است که ببینیم نتایج آن چه که امروز بر اروپا و در آمریکا می گذرد چگونه بازتاب هایش به ما منتقل می شود. به هر حال این موضوع نیز از جمله نگرانی های امروز ما محسوب می شود.

اما مهم تر از همه این مسائل مسئله تحریم هاست که روز به روز تاثیرات آن به وضوح در اقتصاد کشور دیده می شود. مسئولین باید بر این موضوع متمرکز شوند که چه اقداماتی می توانند بکنند که اثر تحریم ها درجامعه زیاد بارز نشود. ولی به هر حال مسئولین باید مسئله را جدی بدانند و به طور جدی با این موضوع برخورد کنند. این که شعار داده شود که تحریم ها تاثیری بر ما نداشته است یا یا فکر کنند که این تحریم ها موقتی و گذرا است یا این آخرین دور از تحریم هاست و فراتر از این نمی رود، رویکرد درستی نیست. باید اصل تحریم ها را پذیرفت و باید دانست که تحریم ها به همینجا ختم نمی شود. بالاخره آنها دشمنان ثابت و جدی ما هستند و بنابراین دست ازما برنمی دارند. بنابراین باید فکر کنیم که آنها به طور دائم تصمیمات جدیدی علیه ما اتخاذ می کنند و دامنه تحریم ها را گسترده تر می کنند.

 بنابراین ما باید آمادگی لازم برای تمام اشکال تحریم را داشته باشیم وهمیشه نگوییم این آخرین اقدام آنها بوده است و یا این که اقدامات و تحریم ها گذشته تاثیری در ما نداشته است.

اقدام دیگری که باید صورت گیرد این است که ما باید مردم را در داخل کشور آماده کنیم برای این که با این شرایط جدید خود را وفق دهند. نباید فراموش کرد که وابستگی چشمگیر اقتصاد و درآمدهای ما به نفت و حجم عظیم واردات نقطه ضعف های بزرگ ماست که آنها هم به این مسئله واقفند و مطلع هستند و تلاش می کنند که از این موضوع استفاده کنند. در این قسمت هم دولت باید کاری بکند. میزان وابستگی مان به نفت تقریبا یا ثابت بوده است و یا هر سال افزایش پیدا کرده است. این نگرانی بسیار بزرگی است و تازمانی که وابستگی به نفت وجود دارد آنها از این موضوع مطلع هستند و قطعا از این حربه استفاده می کنند. بنابراین باید انتظار فشارهای بیشتر را داشت.

 

 

نظر شما :