شروط جدید اتحادیه اروپا برای ترکیه

۱۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۸۹۹۵۱۶ سرخط اخبار
 

پارلمان اروپا با در نظر گرفتن شروط جدید، از فرایند اصلاحات در ترکیه در چارچوب بندهای پیمان نامزدی این کشور برای عضویت در این اتحادیه انتقاد و تاکید کرد که آنکارا فاقد دموکراسی و چندصدایی واقعی است.

به گزارش العالم از بروکسل مقر اتحادیه اروپا، در ششمین نشست از زمان آغاز مذاکرات رسمی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا که از سال 2005 آغاز شده است ، اتحادیه اروپا با اکثریت آرا توصیه های تازه ای برای ترکیه در نظر گرفت.

این توصیه ها شامل " قراردادی دوجانبه است که بروکسل در آن اولویت های سیاست خارجی خود در منطقه و همچنین مساله امنیت انرژی خویش را به ترکیه تحمیل می کند و خواستار مبارزه با آن چه که دو طرف بر سر تروریسم بودن آن به توافق برسند، است.

این قرارداد بر اساس مصوبه همکاری تنگاتنگ برای دستیابی به نتایج مشخص در روند اصلاحات و همچنین برداشته شدن گام های ملموس از سوی آنکارا برای حل و فصل کشمکش با قبرس است که این موارد به عنوان موارد دارای تاثیر منفی بر روند مذاکرات اروپایی - ترکی شناخته شده است.

"مارتین شولتز" رییس پارلمان اروپا در حاشیه این نشست به خبرنگار گفت: فضایی که روابط اتحادیه اروپا و ترکیه در آن قرار دارد، آن گونه که باید باشد ، خوب نیست زیرا هر دو طرف دچار تردید هستند.

پارلمان اروپا با این اقدام، ترکیه را در برابر اجرای بسته ای جدید از اصلاحات قانون اساسی سال 2010 و تدوین قانون اساسی جدید غیرنظامی قرار داد که باید حقوق و آزادی ها و چند صدایی را تضمین کند.

پارلمان اروپا همچنین درباره ادامه بازداشت های بدون محاکمه و فقدان محاکمه های عادلانه و فوری در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

"ریا اومین رویتن" نماینده اروپایی که مسوول تهیه طرح مربوط به ترکیه است، به شبکه العالم گفت: تهیه کننده این طرح مستقل و موضوعی تصمیم گیری می کند و گزارش تهیه شده درباره ترکیه نیز مستقل و موضوعی بوده است . ما از امور منفی انتقاد می کنیم.

پارلمان اروپا همچنین خواستار ایجاد راه حلی سیاسی و مسالمت جویانه برای پرونده کردها شده است و در عین حال عملیات حزب کارگران کردستان را تروریستی توصیف کرده است.

" نظمی گور" معاون حزب کرد "دموکراسی و صلح " به شبکه العالم گفت : اتحادیه اروپا و دولت ترکیه در مقابله با حزب کارگران کردستان سیاستی واحد ضد کردها اتخاذ کرده اند و مشخص است که اروپا تصمیم دارد از راهبرد ترکیه در قبال کردها پشتیبانی کند این در حالی است که راهبرد دولت ترکیه در این مجال بر اساس در نظر نگرفتن راه حل برای این مشکل و حل و فصل نکردن آن استوار است.

کردها همچنین درخواست پارلمان اروپا برای رسیدگی حقوقی به مجازات ها و مبارزه با آن چه تروریسم نامیده می شود را تلاشی برای فریبکاری این پارلمان ارزیابی کردند.

مصوبه اتحادیه اروپا در خصوص قبرس نیز سبب هوشیاری ترکیه شد تا خود را آماده بحرانی جدید کند زیرا اگر ترکیه روابط خود را با قبرس به حال تعلیق در بیاورد در واقع رابطه اش با رییس دوره ای اتحادیه اروپا که از نیمه سال جاری عهده دار این پست خواهد شد، قطع خواهد شد.

پارلمان اروپا در اقدامی پیش دستانه از ترکیه خواست نیروهای خود را فورا از جزیره قبرس خارج کند و به مصوبات شورای امنیت گردن نهد.


( ۱ )

نظر شما :