درخواست سران اتحادیه عرب از سوریه

۱۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۸۹۹۴۵۹ سرخط اخبار
سران عرب در پایان نشست خود در «بغداد» پایتخت عراق از دولت و مخالفان سوریه خواستند برای حل بحران این کشور با هم مذاکره کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره،رهبران عرب در بیانیه پایانی نشست بغداد از دولت سوریه و همه گروه‌های مخالف خواستند که با «کوفی عنان»فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه در امور سوریه ،در راستای آغاز گفت‌وگوهای ملی جدی بر اساس طرح اتحادیه عرب و مجمع عمومی سازمان ملل همکاری کنند.

رهبران عرب همچنین بر موضع ثابت شان در حفظ وحدت و ثبات و تمامیت ارضی سوریه و نیز بر مخالفت با دخالت نظامی در این کشور تاکید کردند.

از سوی دیگر کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان «نبیل العربی»دبیر کل اتحادیه عرب و «هوشیار زیباری»وزیر خارجه عراق برگزار شد که در آن زیباری گفت:نشست سران عرب در بغداد در سطح شرکت رهبران ،تصمیم های اتخاذ شده و عملکرد دولت عراق موفق بوده و موفقیت بزرگی برای کشورش به شمار می‌رود.

نبیل العربی نیز خواستار توقف درگیری‌ها در سوریه شد و گفت:پرونده سوریه به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل منتقل شده است.

وی تاکید کرد که مسیر سیاسی در سوریه به دست ملت سوریه است.

«نوری المالکی»نخست وزیر عراق نیز در این نشست نسبت به گسترش فعالیت القاعده در کشورهای عربی و سوار شدن این گروه بر موج انقلاب‌های عربی هشدار داد.

«میشل سلیمان»رئیس جمهور لبنان نیز نسبت به چندپارگی کشورهای عربی در سایه تحولات جاری اظهار نگرانی کرد.

«شریف شیخ احمد»رئیس جمهور سومالی هم در نشست بغداد از رهبران عرب خواست به کشورش در رویارویی با «جنبش جوانان مجاهد»کمک کنند.وی از کشورهای عربی خواست نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به منظور بازگرداندن ثبات به کشور تجهیز کنند.

«منصف المرزوقی»رئیس جمهور تونس که برای نخستین بار در نشست سران عرب شرکت می کند از«بشار اسد»رئیس جمهوری سوریه خواست از قدرت کناره گیری کند.

المرزوقی همچنین خواستار اعزام نیروهای پاسدار صلح عربی با نظارت سازمان ملل به کشور سوریه شد.

«جلال طالبانی»رئیس جمهور عراق که ریاست دوره کنونی نشست سران را به عهده دارد نیز گفت:غیبت سوریه از این نشست به منزله آن نیست که ما به حوادث این کشور اهمیت نمی دهیم.

طالبانی افزود:سران عرب خشونت در سوریه را نمی پذیرند و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه هستند.رئیس جمهور عراق دخالت خارجی در سوریه را نیز رد کرد.

«مصطفی عبدالجلیل»رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز خواستار اتخاذ تدابیر سریع و فوری و نیز حمایت از اقدامات کوفی عنان برای حل بحران سوریه شد.

«بان کی مون»دبیر کل سازمان ملل نیز در سخنرانی خود در نشست بغداد گفت:بحران سوریه خطری برای کل منطقه به شمار می‌رود.

وی همچنین از رهبران عرب خواست که به خواسته های ملت هایشان گوش فرا دهند.

در نشست سران عرب در بغداد 10رهبر و رئیس جمهور از مجموع 22 رهبر شرکت کردند.

نظر شما :