هشدار بریکس درباره اقدام نظامی علیه ایران

۱۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۱:۲۹ کد : ۱۸۹۹۴۲۷ سرخط اخبار
 اعضای بریکس، اقتصادهای در حال ظهور جهان، در نشستی که با هدف تقویت نفوذشان بر امور جهانی برگزار شد، اعلام کردند که گفت‌و‌گو تنها پاسخ به مسایل ایران و سوریه است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد: اعضای بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی روز پنجشنبه متعهد شدند که در حوزه‌های مورد علاقه مشترک‌شان همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و نیز برنامه‌هایی را برای اولین موسسه مشترک میان این کشورها که یک بانک توسعه است، تدوین کردند.

سران کشورهای عضو بریکس همچنین در این نشست در خصوص هر گونه اقدام نظامی غرب یا اسراییل (رژیم صهیونیستی) برای پایان دادن به ناآرامی‌ها در سوریه یا مساله هسته‌یی ایران هشدار دادند.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در بیانیه پایانی نشست یک روزه در دهلی گفت: ما توافق کردیم که راه حل پایدار در سوریه و ایران فقط از طریق گفت‌وگو می‌تواند حاصل شود.

در بیانیه این نشست در خصوص « پیامدهای فاجعه بار» کشیده شدن مساله ایران به درگیری هشدار و تاکید شده است که خونریزی‌ها در سوریه فقط از طریق " روش‌های مسالمت آمیز » می‌تواند حل و فصل شود.

روزنامه ایندیا تودی نیز روز چهار شنبه، یک روز پیش از نشست سران بریکس گزارش داد که برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تصمیم گرفته‌اند تا بر خلاف فشارهای آمریکا و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران روابط تجاری خود با ایران را حفظ کنند.

اناند شارما، وزیر تجارت و صنعت هند در کنفرانس خبری مشترک با وزیران تجارت بریکس گفت: در این باره مذاکره شد. همه اعضای بریکس از اعضای شورای امنیت سازمان ملل هستند. ما به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام می‌گذاریم. در عین حال این قطعنامه‌ها تعامل در تجارت کالاهای اساسی و آنچه برای رفاه بشر مورد نیاز است را ممنوع نمی‌کند.

چنگ دمینگ، وزیر تجارت چین گفت که کشورش ملزم به پیروی از حقوق داخلی و قواعد کشوری خاص نیست.

شارما نیز گفت: ایران یک منبع مهم انرژی است. قیمت‌های بالا رونده نفت دارایی‌های هند را تحت فشار قرار داده است. بنا بر این ما در حالی که در چهارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل باقی می‌مانیم، به شکلی بسیار عملگرا به این مسایل می‌نگریم.

چنگ افزود که بالا رفتن بهای نفت تاثیری منفی بر این کشورها و نیز اقتصاد جهانی خواهد داشت.

نظر شما :