جزییات دیدار اردوغان و احمدی نژاد

۱۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۱:۲۶ کد : ۱۸۹۹۴۲۶ سرخط اخبار
 

محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور کشورمان ـ و رجب طیب اردوغان ـ نخست‌وزیر ترکیه ـ بعد از ظهر امروز با یکدیگر دیدار و بر لزوم توسعه همه‌جانبه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و ترکیه، بر ضرورت حفظ و تعمیق مناسبات همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و گسترش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تاکید کرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به روابط تاریخی، مستحکم و عمیق میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و نیز سطح گسترده همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه انرژی، تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دو کشور، در جهت گسترش حجم مبادلات و افزایش سطح روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کنیم چراکه گسترش و ارتقاء همه‌جانبه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع پیشرفت، رفاه و امنیت دو ملت خواهد بود.

وی تاکید کرد: مسوولان ایران و ترکیه باید با همکاری و بحث و تبادل نظر با یکدیگر در خصوص رفع موانع موجود در مسیر گسترش حجم مبادلات تجاری بویژه در حوزه نفت و انرژی تلاش کنند.

رییس‌جمهور همچنین با تقدیر از مواضع روشن و صریح ترکیه در خصوص موضوع هسته‌یی ایران اظهار کرد: ایران و ترکیه در بسیاری از صحنه‌های بین‌المللی در کنار یکدیگر بوده و همواره با سلطه‌گری ‌غربی‌ها و مستکبران به طور مستقل و جدی مواجهه داشته‌اند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان کشورهایی مستقل، دشمنان مشترکی نیز دارند"، گفت: مستکبران هرگز نمی‌خواهند کشورهایی مانند ایران و ترکیه پیشرفت کنند و در صحنه‌های جهانی قدرتمند باشند و ما باید در برابر توطئه‌های آنها هوشیار باشیم.

رجب طیب اردوغان ـ نخست وزیر ترکیه ـ نیز در این دیدار، ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو و عید نوروز به دولت و ملت ایران، با اشاره به مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، خواستار گسترش روزافزون همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و انرژی شد.

وی همچنین اظهار کرد: دولت و ملت ترکیه همواره با صراحت از مواضع هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده است و در آینده نیز همین سیاست را به طور جدی دنبال خواهد کرد.


نظر شما :