امریکا ترکیه را از تحریم ایران معاف نکرد

۱۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۸۹۹۴۱۱ سرخط اخبار
در حالی که آمریکا فهرست کشورهای معاف از مجازات ناشی از عدم اجرای تحریم ها علیه ایران را منتشر ساخته، عدم وجود نام ترکیه در این فهرست علیرغم نزدیکی سران دو کشور جلب توجه می کند.
به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، در پی انتشار فهرست یازده کشوری که دولت آمریکا به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و نزدیکی با این کشورها و عمدتا کشورهای متحد آمریکا بشمار رفته و واشنگتن آنها را از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران منتشر ساخته و  علیرغم اینکه در کنار ده کشور اروپایی نام ژاپن نیز به چشم می خورد، عدم وجود نام ترکیه در این فهرست با توجه به روابط نزدیک رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، با تعجب و حیرت محافل سیاسی روبرو شده است.

دولت آمریکا در ادامه سیاست های خصمانه خود علیه ملت ایران اقدام به اعمال تحریم های جدید منجمله تحریم نفت و گاز ایران و قرار دادن نام بانک مرکزی ایران در فهرست سیاه خود کرده و از سایر کشورهای جهان و منجمله کشورهای متحد خود نیز خواسته است تا به این تحریم ها بپیوندند.

آقای تانر ایلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت که نبودن نام ترکیه در این فهرست در حال حاضر به معنای قرار نگرفتن آن در آینده در این فهرست نبوده و فعلا مذاکرات فیمابین در سطح شرکت های دو کشور ادامه دارد.

علاوه بر ترکیه اسامی کشورهای کره جنوبی متحد مهم آمریکا در آسیای شرقی و نیز چین و هندوستان به عنوان مهم ترین مشتریان نفتی ایران وجود ندارد. 

نظر شما :