سنای آمریکا به تحریم های جدید علیه ایران رای نداد

۰۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۵ کد : ۱۸۹۹۳۶۹ سرخط اخبار
سناتورهای تندوری آمریکا نتوانستند طرحی را که برای وضع تحریم های جدید علیه ایران ارائه کرده بودند از تصویب سنا بگذرانند.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، طرح مزبور بانک های خارجی را که درزمینه نقل و انتقال پول نفت ایران فعالیت دارند را هدف قرار داده و راه هایی را برای بستن شکاف های تحریم های موجود پیشنهاد کرده بود.

این در حالی است که  تحریم نفت ایران تاکنون زیان های بسیاری به اقتصاد آمریکا و کشورهای صنعتی تحمیل کرده است. طی دو ماه گذشته که طرح تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا و تحت فشار آمریکا به تصویب رسیده است قیمت جهانی نفت حدود ۲۰ دلار معادل ۱۸ درصد افزایش داشته است. افزایش ۱۰ دلاری  در قیمت نفت هزینه های انرژی آمریکا را ۱۴۰ میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

به موازات افزایش قیمت نفت قیمت بنزین در آمریکا نیز به بالاترین سطح طی ۱۰ماه گذشته رسیده است و این امر بر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ سایه افکنده است. جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد دو سوم آمریکایی ها از روند افزایشی قیمت بنزین به شدت ناراضی هستند واین مسئله می تواند انتخابات مجدد اوباما در انتخابات را به خطر بیندازد.

بر اساس گزارش رویترز برخی از جمهوریخواهان خواستار گنجاندن اصلاحاتی در طرح مزبور بودند اما هری رید رهبر اکثریت این جناح با درج این اصلاحات مخالفت کرد و خواستار تصویب هرچه سریع تر این طرح شد که در ابتدا توسط دموکرات ها ارائه شده بود.

در عین حال سناتور جمهوریخواه رند پل  به طور رسمی با این طرح مخالفت کرد مگر آن که اصلاحات مورد نظرش در این طرح گنجانده شود. وی تاکید داشت در این طرح هیچ گزینه ای نباشد که اجازه جنگ علیه ایران و سوریه را به دولت بدهد.

کمیته بانکداری سنا در روز ۲ فوریه این طرح را به تصویب رسانده بود و مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ماه دسامبر طرح متناظر آن را در ماه دسامبر ۲۰۱۱ تصویب کرده بود.

به عقیده تحلیلگران افزایش روزافزون قیمت بنزین در آمریکا از زمان تصویب تحریم نفت ایران باعث شده است تا نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران دو بار فکر کنند. 

نظر شما :