اوباما خواستار توقف غنی‌سازی ایران شد

۰۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۸۹۹۳۴۶ سرخط اخبار


باراک اوباما از ایران خواست به درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای غنی سازی اورانیوم عمل کند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نشست امنیت هسته‌یی در سئول با اشاره به موضوع هسته‌یی ایران در تداوم سیاست‌های خصمانه غرب علیه تهران گفت: مقامات ایران باید درک کنند که نمی‌توانند از گزینه‌ای که پیش رو دارند فرار کنند. ایران باید با جدیت و ضرورت مستلزم این لحظه عمل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در سخنرانی‌اش در آغاز نشست امنیت هسته‌یی در سئول گفت که از زمانی که این نشست در دو سال پیش آغاز شد و پیشرفت‌هایی در زمینه امنیت هسته‌‌یی صورت گرفته است و برخی کشورها زرادخانه‌های هسته‌یی خود را کاهش داده‌اند.

وی در عین حال گفت: ما نباید خود را فریب دهیم. ما می‌دانیم که برخی مواد هسته‌یی همچنان بدون محافظت کافی ذخیره می‌شوند. ما می‌دانیم که تروریست‌ها و گروه‌های جنایت‌کار همچنان در تلاش هستند به مواد هسته‌یی دست یابند و خطر تروریسم هسته‌یی همچنان یکی از بزرگترین تهدیدهایی است که امنیت جهان را تهدید می‌کند.

اوباما از سران 53 کشور شرکت کننده در نشست سئول خواست که به کار خود ادامه دهند و قول داد که آمریکا دست به فعالیت‌های بیشتری بزند و برای مثال روسیه را متقاعد کند که به طور مشترک زرادخانه‌های هسته‌یی‌شان را کاهش دهند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که با توجه به 1500 سلاح هسته‌یی نصب شده و 5000 کلاهک، آمریکا تسلیحات هسته‌یی "بیشتر از نیازمان" دارد.

اوباما گفت: من قویا معتقدم که ما می‌توانیم امنیت آمریکا و متحدانمان را تضمین کنیم، یک بازدارنده قوی را در برابر هرگونه تهدیدی حفظ کنند و در عین حال درصدد کاهش هرچه بیشتر زرادخانه هسته‌‌یی‌مان برآییم.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود خطاب به کشورهای شرکت کننده گفت: امنیت جهان به کارهایی بستگی دارد که ما انجام می‌دهیم.

اوباما در سال 2009 امید خود به عاری سازی جهان از سلاح هسته‌یی را اعلام کرد و یک سال بعد اولین نشست امنیت هسته‌ای را در واشنگتن برگزار کرد که هدف آن تامین امنیت یا نابودی ذخایر پلوتونیوم و اورانیوم با غنای بالا در جهان تا سال 2014 بود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت امنیتی گلوگاه‌های هسته‌یی تقویت شده است و مواد آسیب‌پذیر از بین رفته‌اند گفت: ما در حال عمل کردن به تعهداتی هستیم که در واشنگتن مطرح شد در نتیجه اکنون مواد هسته‌یی بیشتری در جهان هرگز به دست تروریست‌هایی که با خوشحالی از آنها علیه ما استفاده می کنند نخواهد افتاد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: چیزی که نمی‌توان منکر آن شد این است که تهدید همچنان باقی است. هنوز کسانی هستند که به دنبال این مواد خطرناک هستند و این مواد نیز در بسیاری مکان‌ها همچنان آسیب پذیرند.
 

نظر شما :