افشای نقشه ترکیه برای تجزیه عراق

۰۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۸۹۹۳۲۹ سرخط اخبار
طی ماه های اخیر و با افشای دست داشتن «طارق الهاشمی»، معاون رئیس جمهور عراق در انجام عملیات های تروریستی، این کشور دچار نوعی بحران سیاسی شد. اکنون اخبار و تحلیل های روزنامه های ترک حاکی از آن است که گویا ترکیه سعی دارد با استفاده از این فضا، طرح تجزیه عراق را کلید بزند. 
 
به گزارش «تابناک»، طرح ترکیه شامل ایجاد یک جبهه متحد با مشارکت کردها و عرب های سنی، علیه اکثریت شیعه در عراق است.
 
در همین رابطه، روزنامه «تودی زمان» ترکیه امروز گزارشی را منتشر کرده که مبنای آن، اطلاعات به دست آمده از یکی از مقامات بلندپایه دولت ترکیه است که نخواسته نامش فاش شود.
 
هرچند به گفته این مقام دولتی، سناریوی موجود تنها برای آمادگی این دولت در مقابل حوادث احتمالی است، اما جزئیات منتشر شده نشان می دهد که واقعیت امر چیزی بیش از این امر و در راستای تحریک شکاف های موجود در عراق برای تجزیه این کشور است.
 
نویسنده این گزارش در ابتدا با بیان مقدمه ای، ادعا کرده ترکیه همواره خواهان یک عراق یکپارچه با مشارکت همه گروه های سیاسی بوده و ائتلاف «العراقیه» با همین هدف و با حمایت های ترکیه تشکیل شده است. با این حال، روی کار آمدن دولت شیعه به ریاست «نوری المالکی»، تلاش های ترکیه را با شکست مواجه کرده است. 
 
این گزارش ایران را متهم کرده که با حمایت های خود از مالکی، موجب شکست ائتلاف العراقیه شده و همچنین این اتهام تکراری را مطرح کرده که ایران برای روی کار آوردن یک ائتلاف شیعه در عراق، دست به دامن اقدامات خشونت آمیز در این کشور شده است.
 
نویسنده این مطلب معتقد است پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، دولت مالکی با قبضه کردن قدرت شروع به کنار زدن رقبا کرده و این کار را با طرح اتهام علیه طارق الهاشمی آغاز کرده است. البته این ادعای تودی زمان در حالی مطرح می شود که اکنون دستگاه قضایی عراق مسئول پرونده الهاشمی است و نه صرفاً دولت عراق.
 
به عقیده تحلیلگر تودی زمان، ترکیه اکنون با شرایطی مواجه است که با قدرت گیری روزافزون المالکی، این کشور نفود خود را هرچه بیشتر در عراق از دست می دهد. بر این اساس، مالکی سعی دارد یک دولت با اکثریت شیعه را تشکیل دهد که حمایت کردها را پشت سر خود داشته باشد.
 
با این حال، این تحلیلگر معتقد است که جلب حمایت کردها برای مالکی آسان نیست. وی ادعا می کند کردها آنچنان از دولت ایران بیزارند که حاضرند با ترکیه متحد شوند اما زیر سلطه یک دولت متحد با ایران نروند!
 
وی معتقد است ترکیه برای رسیدن به اهدافش در عراق باید دو گام مهم بردارد: نخست، کمک به کاهش نگرانی کردهای عراق نسبت به اهداف ترکیه و دوم، حل مسائل موجود میان کردها و اعراب در استان «کرکوک». 
 
به باور این تحلیلگر، در مورد گام اول، در حال حاضر نیز اقدامات مثبتی انجام شده که مهمترین آن، شناسایی غیررسمی دولت منطقه ای کردستان و برقراری پیوندهای سیاسی و اقتصادی با آن است. همچنین به بیان وی، دو طرف در مورد نحوه برخورد با شبه نظامیان کرد به تفاهماتی دست پیدا کرده اند.
 
اما چالش اصلی در مورد گام دوم است، زیرا استان کرکوک، ترکیب جمعیتی حساسی از اعراب، کردها و ترکمن ها را در خود دارد. تحلیلگر تودی زمان مدعی است که ترکیه در حال حاضر گونه ای اتحاد میان کردها و ترکمن ها در این استان برقرار کرده است. علاوه بر این، به باور وی، کنار زدن اعراب سنی از دولت عراق موجب می شود کار ترکیه برای متحد کردن آن ها با کردها آسان شود.
 
وی مسائل دیگری از جمله تمایل مناطق سنی نشین به خودمختاری را نیز مورد اشاره قرار داده و آن ها را به عنوان پتانسیل های تجزیه عراق در نظر می گیرد و در نهایت، همان گونه که در ابتدای مطلب نیز اشاره شده بود، این وقایع را سناریویی می داند که ترکیه باید برای گسترش نفوذ خود در عراق از آن ها بگیرد.
 
آن گونه که پیداست، ترکیه بر خلاف سیاست های ادعایی خود مبنی بر «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان»، در پی دامن زدن به منازعات و تشدید شکاف های سیاسی به منظور گسترش نفوذ خود است. بر این اساس، ترکیه از اینکه در راستای سیاست های «نوعثمانی» خود به تجزیه کشورهای همسایه نیز کمک کند، ابایی ندارد. 
 
نکته بسیار مهم در گزارش تودی زمان، نفرت شدیدی است که نویسنده نسبت به حضور ایران در عراق ابراز می دارد و آن گونه که از این مطلب پیداست، ترکیه در حال حاضر مهمترین رسالت خود را کاهش نفوذ ایران در منطقه ارزیابی می کند. هرچند برخی از مطلب مطرح شده در این مقاله خلاف واقعیت های موجود است، اما به هر حال بر دستگاه دیپلماسی کشورمان واجب است با هشیاری تمام، جلوی کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه را گرفته و حتی این نفوذ را افزایش دهد.    
 


نظر شما :