اوباما: ایران باید اضطرار را احساس کند!

۰۷ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۸۹۹۳۰۲ سرخط اخبار
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز در سخنانی با تأکید بر خلع سلاح جهانی و ضرورت دستیابی به توافقی در این باره با روسیه، درباره برنامه هسته‌‌ای ایران نیز اظهاراتی را مطرح کرده است.
 
به گزارش «تابناک»، اوباما که پیش از برگزاری کنفرانس جهانی امنیت هسته‌ای در سئول سخنرانی می‌کرد، بر ضرورت کاهش میزان تسلیحات هسته‌ای آمریکا اشاره و رهبران جهان را به برداشتن گام‌های محکم علیه تهدید هسته‌ای دعوت کرد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از وی نوشت: «ما اکنون می‌توانیم با اطمینان بگوییم که تسلیحات هسته‌ای ما بیش از نیازمان است».

اوباما همچنین وعده داد در دیدار آتی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور جدید روسیه در ماه می، به توافقات جدیدی درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون و در جریان رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده، کاندیداهای جمهوری‌خواه، اوباما را به تضعیف توان بازدارندگی هسته‌ای آمریکا متهم می‌کنند. به این ترتیب، عمل کردن اوباما به وعده‌هایش در این باره محتمل به نظر نمی‌رسد.

اوباما پیش از این نیز در سال 2009 در پراگ از «جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای» سخن گفته بود؛ امری که جایزه صلح نوبل را برای وی به ارمغان آورد، ولی اکنون با گذشت سه سال از این اظهارات، نه تنها هیچ اثری از جهان بدون سلاح‌های هسته‌ای به چشم نمی‌خورد، بلکه اوباما تنها به بیان اینکه سلاح‌های هسته‌ای کشورش «بیش از حد نیاز» است، بسنده می‌کند و نه از میان بردن آنها!

جالبتر اینکه اوباما در جریان رقابت‌های انتخاباتی امسال و در پاسخ به انتقادات محافظه‌کاران، وعده داده است که زرادخانه استراتژیک ایالات متحده را نوسازی کند.

بخشی از اظهارات اوباما در این سخنرانی نیز به موضوع ایران اختصاص یافته است. وی در این سخنرانی، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که در گذشته «مسیر انکار، نیرنگ و فریب» را در پیش گرفته، ولی گفته هنوز زمان برای یافتن یک راهکار دیپلماتیک باقی است.

در عین حال وی ادعا کرده ایران باید با درک «احساس اضطرار» در این باره دست به اقدام بزند.
اوباما همچنین گفته: «زمان اندک است... رهبران ایران باید دریابند از انتخابی که پیش رویشان است، راه گریزی ندارند».

همان گونه که آشکار است، این اظهارات اوباما نیز در راستای سخنان پیشین وی درباره کوتاه بودن زمان و «بسته شدن پنجره دیپلماسی» گفته می‌شود. جالب اینجاست که اوباما در حالی ایران را به نیرنگ و فریب متهم می‌کند که ـ همان گونه که اشاره شد ـ خود وی در دادن وعده‌های متناقض درباره سلاح‌های هسته‌ای کشورش و در پایان، عمل نکردن به هیچ یک از آنها، استاد است!

نظر شما :